Chimpanse-forsker: Alfahanner er bløde og empatiske væsner
Og det samme gælder for alfahunner, fortæller forsker, der har været med til at popularisere alfa-begrebet.

Du skal revurdere din opfattelse af alfahannen, fortæller chimpanseforsker. (Video: TED Talk)

Hvis dit billede af en alfahan er en brutal bølle af en leder, der intimiderer de andre hanner i gruppen med frygt, så kan du godt tro om igen.

TED Talks på ForskerZonen
  • ForskerZonen håndplukker TED Talks, der er små videoer, hvor forskere spreder deres viden og ideer til, hvordan vi løser forskellige problemer i verden.
  • TED Talks-videoerne er som regel under 18 minutter, og organisationen er nonprofit.

Det fortæller Frans de Waal, primatolog, biolog og professor ved Emory University i Atlanta, USA.

Frans de Waal var en af dem, der var med til at popularisere alfahan-begrebet gennem sine mangeårige studier af chimpanser.

»Hvis man læser om alfahanner i dag, så støder man tit på de her business-bøger, der fortæller én, hvordan man bliver en alfahan, og det, de mener, er, hvordan man tæver andre og lader dem vide, at du er bossen,« fortæller Frans de Waal og tilføjer:

»En alfahan er sådan set en bølle i deres forstand.«

Alfahanner har meget mere empati end andre

Men sådan fungerer det ikke, når man ser på de sociale dynamikker i en gruppe af chimpanser, fortæller den hollandske forsker og primatolog.

Alfahanner viser nemlig, ifølge Frans de Waals undersøgelser, generelt op til over dobbelt så meget empati, og ofte mere, end de andre hanner i en gruppe.

Denne artikel er en del af Forskerzonen, som er stedet, hvor forskerne selv kommer direkte til orde. Her skriver de om deres forskning og forskningsfelt, bringer relevant viden ind i den offentlige debat og formidler til et bredt publikum.

Han tilføjer også, at det samme kan være gældende for menneskelige såkaldte alfahanner eller magtpersoner, ligesom at alfahanner blandt dyr kan være bøller, men at dette billede ofte forsvinder i en forkvaklet version af en tyranniserende alfahan.

Se hele TED Talken og lær at blive en ordentlig alfa-gentle-han.