Celle udfordrer teorien om livets opståen på Jorden
Kilde:
03 august 2016

Jorden, celler, nyt studie, vulkaner

Nyt studie viser at celler kunne leve uden ilt for fire milliarder år siden. Læs mere om, hvorfor og hvordan i artiklen. (Foto: Kevin Gill/flickr)

Celler kan normalt ikke leve uden ilt, men organismen kaldet LUCA udfordrer nu teorierne om Jordens tidligste livstegn. Sådan skriver Sciencemag.org.

Evolutionsbiologen William Martin fra Heinrich Heine Universität i Düsseldorf, Tyskland er gennem en undersøgelse af gener hos nutidige celler kommet tættere på forklaringen på den en-cellede organisme LUCAs særlige liv, der foregik langt under jordens overflade i mørke og krogede gange i undersøiske vulkaner.

LUCA, som fandtes for fire milliarder år siden, da Jorden var under bombardement fra sten og brændende meteorer, levede nemlig ikke af ilt, sådan som forskere hidtil har troet.

Cellen var en varmeelskende organisme og levede i stedet for ilt af gasarten Hydrogen3 i undersøiske vulkaner.

Den svømmede ind og ud af vulkanens gange, som indeholdt gassen der fungerede som LUCAs brændstof, viser et nyt studie offentliggjort i Nature Microbiology.

Den brintåndende celle udfordrer dermed videnskabsfolks opfattelse af livets opståen på Jorden for fire milliarder år siden, men hvorfor udviklede LUCA evnen til at leve uden ilt?

Svaret findes i meteorernes opvarmning af havet dengang, som i perioder helt kogte væk fra Jorden.

Uden vandet blev atmosfæren tappet for ilt, og derfor blev cellerne nødt til at finde andre leveveje, mener altså forskerne.