Bryllupsgaver hos edderkopper
Edderkopper gaver parring

Edderkoppehanner giver hunnerne gaver i form af indpakket føde, for at få lov at parre sig. (Foto: Shutterstock)

I dyrenes verden er det som regel hanner, der skal konkurrere om hunnernes gunst. Det er, fordi hunner som oftest investerer flere ressourcer i hvert afkom end hannerne gør.

Et æg er mange gange større end en sædcelle, og for eksempel hos pattedyr bærer hunnen rundt på afkommet i månedsvis, hvor det tærer på ressourcer og næringsstoffer under udviklingen, alt imens en han kan benytte lejligheden til at befrugte andre hunners æg.

En hun kan derfor have fordel af at vælge en han af høj kvalitet, for eksempel en han med gode gener, som bliver givet videre til afkommet.

På den måde vil de relativt få afkom, en hun producerer, være af høj kvalitet, hvilket øger chancen for deres overlevelse og reproduktion.

Biologisk set er et individ nødt til at reproducere sig og videregive sine gener til næste generation for at være en succes.

Edderkopper lokker hunnerne med gaver

Hanner skal altså konkurrere om hunnernes ressourcer og høje investering i afkommet, og det har frembragt mange fantastiske træk, for eksempel farvestrålende fjerdragt hos fugle, store gevirer og kampadfærd hos hjorte og antiloper og høje kald eller sang, der skal tiltrække hunner hos for eksempel frøer og fårekyllinger.

Hos nogle ganske få edderkopper, blandt andet almindelig rovedderkop Pisaura mirabilis, benytter hannerne bryllupsgaver for at vinde hunnens gunst.

Hannen fanger et insekt, som den pakker ind i hvid silke og præsenterer for hunnen som en del at kurmageriet.

Hvis hunnen accepterer gaven, begynder hun at spise den ved at udsuge saft og kraft fra insektet, alt imens hannen benytter lejligheden til at overføre sæd til hunnens sædgemmer. Sædgemmerne er nogle hule strukturer, hvor hunnen kan opbevare sæden indtil befrugtning finder sted.

Hannens bryllupsgave fungerer som lokkemad. Han håber, at hunnen vil være så interesseret i et gratis måltid, at hun 'accepterer' en parring ved samme lejlighed.

Det er også muligt, at bryllupsgaven sikrer, at det er gaven og ikke hannen, der ender som middagsmåltid i forbindelse med parring, eftersom der er en risiko for seksuel kannibalisme for edderkoppehanner.

Er gavens indhold vigtig?

Forskere på Aarhus Universitet har undersøgt, om hanner kan snyde sig til en 'billig' parring i forbindelse med indpakning af gaven: hvis hannen kan skjule gavens sande indhold ved at pakke den ind i et tykt spind, kan han fange et insekt og selv udsuge det, inden han pakker det ind og bruger det som bryllupsgave for at opnå en parring. På den måde slår han så at sige to fluer med et smæk!

Maria Jose Albo, som stod for undersøgelsen, opstillede et eksperiment, hvor hun lod hanner gøre kur til hunner under tre forskellige forhold.

I én gruppe lod hun hanner pakke en saftig flue ind som gave, i en anden gruppe fik hannen et udsuget flue-skelet at pakke ind, og i en tredje gruppe fik hannen slet ingenting.

Derefter blev hver han præsenteret for en hun, som han gjorde kur til i et forsøg på at opnå parring.

Hanner med 'falske' gaver var lige så succesfulde i at opnå en parring som hanner med 'ægte' gaver, mens hanner uden gaver stort set aldrig opnåede en parring.

Det resultat viser, at hanner kan snyde sig til en parring ved at tilbyde en brugt pakke eller simpelthen noget, som han havde fundet i sin søgen efter et insekt, for eksempel et stykke plantemateriale eller et blomsterhovede.

Hannerne narrer hunnerne til parring

Maria tog derefter ud til edderkoppernes naturlig levesteder og fangede en masse hanner med brylluspgaver for at se, om hannerne også snyder i den virkelige verden.

Det gør de!

Op mod 30 procent af hannerne havde pakket insekt-skeletter eller planterester ind i silke, hvilket er et spændende eksempel på evolution af kryptisk snyd.

Edderkoppehannerne har udviklet et træk, der sikrer dem parring, men hvis de kan slippe billigere ved ikke at skulle investere i at fange et levende bytte, er det er fordel for dem.

For hunnen er det naturligvis en ulempe. Hun opdager først, at gaven er falsk, efter at hun har accepteret hannen, og dermed bliver hun snydt.

Hunnerne lader sig ikke snyde

Vi vil forvente, at hunnerne ikke blot lader sig udnytte, men faktisk udvikler modtræk. En mulighed vil være, at de begyndte at undersøge gaven, inden de accepterede hannen.

Maria Jose Albo undersøgte, om hunnerne har nogle modtræk, ved at måle hvor lang tid hunnerne tillader hannen at parre sig.

Jo længere tid en han parrer sig, jo mere sæd overfører han, og det er til hans fordel i sædkonkurrence med andre hanner.

Det er nemlig sådan, at hunner kan parre sig med og opbevare sæd fra mange hanner, og jo mere sæd en han har repræsenteret i sædgemmerne, jo større chance har han for, at netop hans sæd befrugter æggene.

Det viste sig, at de hunner, der modtog falske gaver, tillod kortere parring end dem, der modtog ægte gaver, og dermed favoriserede hunnerne de hanner, som tilbød en ægte gave.

På den ene side kan det altså betale sig at snyde med gaven i og med, at det var muligt at opnå en parring, på den anden side bliver parringen kortere, og dermed taber hannerne i sædkonkurrence med andre hanner.

Studiet er et spændende eksempel på evolution af snyd hos hannerne, og kontra-evolution til at reducere omkostningen ved at blive snydt hos hunnerne!