Bizar opdagelse: Månen ruster

Forskere har fundet hæmatit, en form for rust, på Månens overflade, til trods for at det næsten er umuligt for noget at oxidere på Månen. (Illustration: Shuai Li)

04 september 2020

Månen har en meget tynd atmosfære, og der er intet flydende vand.

Og netop derfor er forskere i et nyt studie meget overraskede over, at der er blevet fundet hæmatit - rust - på vores kosmiske nabo. Det skriver ScienceAlert.

Hæmatit er nemlig en oxideret form af jern, og her på Jorden skal der både vand og luft til, før den kan opstå.

Samtidig rammes Månen af solvind, som indeholder brint.

Brint tilfører elektroner til det, det rammer, men oxidation opstår netop, når der mangler elektroner.

»Det er meget mystisk. Månen er et forfærdeligt sted for formningen af hæmatit,« udtaler planetarisk forsker Shuai Li fra University of Hawaii, Manoa til ScienceAlert.

Li og hans kolleger har i flere år analyseret mineralsammensætningen på Månens overflade.

Det var i den forbindelse, han opdagede hæmatit på Månen - til stor forundring for ham selv og andre forskere.

Men hvordan i alverden er det opstået?

Forskerne ved, at der findes is-vand på Månen, som måske er blevet blandet med den løse del af Månens overflade, skriver ScienceAlert.

Der er altså vand til stede, selvom det ikke er i den flydende form, som ellers skal til, før noget kan oxidere.

Vandmolekylerne på Månen forklarer bare ikke sagen i sig selv.

Men Li og hans kolleger opdagede også, at hæmatit mest findes på den side af Månen, der altid vender mod Jorden. Det skriver ScienceAlert.

»At der er mere hæmatit på Månens forside peger på, at det kan have noget med Jorden at gøre,« siger Li ifølge ScienceAlert.

Tidligere forskning har vist, at solvind kan blæse noget af ilten fra Jordens atmosfære op til Månens overflade.

Men hvad så med brinten fra solvinden?

Når det er fuldmåne, befinder Månen sig i Jordens magnetosfære (Jordens magnetiske felt, der virker som et skjold mod solvinden). Dermed bliver 99 procent af solvinden faktisk blokeret under fuldmåne, inden det når til Månen.

Det vil altså sige, at der er et kort tidsrum hver måned, hvor oxidations-processen kan foregå - omend det kun kan ske meget langsomt og tager millarder af år, skriver ScienceAlert.

Jordens magnetohale magnetosfære Månen solvind

Her ses Månens bane om Jorden. Det gule felt illustrerer Jordens 'magneto-hale', som beskytter Jorden mod solvinden, og som også beskytter Månen, når det er fuldmåne, hvor Månen befinder sig i halen. (Illustration: Tim Stubbs/University of Maryland/GSFC/NASA)

Det kan altså ifølge forskerne muligvis være forklaringen på, hvorfor der findes hæmatit på Månen, skriver ScienceAlert.