Billeder: 1,6 milliarder år gammelt ilt har sat aftryk i bakterie-slim
cyanobakterier iltbobler jorden fossiler

Ældgammel ilt dannet af Jordens første organismer er blevet indfanget som små, forstenede luftbobler i organismernes slim. (Foto: Stefan Bengtson)

02 marts 2018

Verdens første ilt har efterladt varige spor, som nu er blevet fotograferet og kan beundres på lang afstand.

Forskere fra blandt andet Syddansk Universitet har netop opdaget nogle små sfære-formede aftryk af luftbobler i fossilerede sedimenter (forstenede rester), fra dengang Jorden var helt ung, skriver Syddansk Universitet i en pressemeddelelse.

De boble-formede aftryk vurderes af forskerne til at stamme fra de allerførste levende organismer på Jorden.

Nærmere bestemt er der tale om bakterier som blandt andet cyanobakterierne, der gennem fotosyntese omdannede kuldioxid til ilt og skabte nogle forhold, der gjorde det muligt for dyr og planter at leve på Jorden.

cyanobakterier iltbobler jorden fossiler

Her ses de fossilerede bobler og væv fra cyanobakterier i et stykke af det 1,6 mia. år gamle bakterie-slim fra Vindhyan Supergroup i centrale Indien. (Foto:  Stefan Bengtson)

Bakterierne, som stod bag vores tidligste ilt, levede på lavt vand, hvor ilten nogle gange blev indfanget i slimede bakteriemåtter, som bakterier kunne klumpe sig sammen i.

Det er disse måtter, som nu udgør de sedimenterede fossiler med fodspor fra ilten.

cyanobakterier iltbobler jorden fossiler

Nogle af luftboblerne er trykket lidt sammen, hvilket antyder, at de har været bøjelige i deres oprindelige form. (Figur: Stefan Bengtson)

Fossilerne er fundet i Indien, og med opdagelsen af ilt-aftrykkene har forskerne fået et nyt indblik i Jordens tidlige økosystemer.

Blandt andet mener forskerne på baggrund af den nye viden, at cyanobakterier spiller en endnu større rolle end hidtil troet i dannelsen af en særlig fosfat-bjergart kaldet 'fosforit'.

naa