Om forfatteren

Peter Laursen

Ph.d., astrofysiker og videnskabsformidler, Cosmic Dawn Center, Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet og DTU Space

Forskerne formidler

Videnskab.dk udgiver både artikler skrevet af journalister og forskere. Når forskere står bag, er artiklerne mærket op som ’Forskerne formidler’. Er du forsker, og vil du gerne formidle populært til den brede befolkning, kan du også blive skribent. Forskerartikler bliver udgivet takket være støtte fra vores partnere: Lundbeckfonden, Danmarks Grundforskningsfond, Aalborg Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, Arctic Hub og Region Hovedstaden. Videnskab.dk's redaktion prioriterer indholdet og styrer de redaktionelle processer, uafhængigt af partnerne.

Big Bang – en øjenvidneberetning

Selve universets opståen er svært at fatte. Men videnskaben tillader os alligevel at gøre et mere end hæderligt forsøg. Læs med, når astrofysiker Peter Laursen sender os på opdagelse i universets allertidligste opståen.

big bang_farve_alice_hjerne_stjerner

Hvilken farve havde Big Bang? Begrebet 'farve' er et psykologisk begreb. Den farve, som hjernen opfatter, afhænger af fordelingen af hvor meget rødt, grønt og blåt lys i nethinden sanser. Den lysende stjerne på billedet er Eta Carinae (Foto: Peter Laursen via dette teleskop).