Bier og andre 'vilde kræ' befrugter blomsterne - men de har brug for vores hjælp
Vilde bier og andre blomsterbesøgende dyr er enormt vigtige, men bestøverne er pressede.
Biodiversitet, arter, insekter, videnskab, bier, sommerfugle

De seneste årtier har ændringer i vores landskab forårsaget tab af levesteder, som truer mange af vores bestøvende dyr, som bier og sommerfugle. (Foto: Shutterstock)

Dansk forår og sommer er lig med blomstrende enge og frugttræer med summende bier, sommerfugle, fluer og andre insekter, der flyver fra blomst til blomst.

Al den summen er et lydtapet, der vidner om en livsvigtig aktivitet: Brummende, svirrende og flaksende insekter på jagt efter nektar og pollen – og samtidig i færd med at bestøve planterne.

Nektar kan drikkes, og pollen, som er planternes kønsceller, kan spises. En del af blomsternes pollen vil dog undgå den skæbne og i stedet blive båret rundt af insekterne, og den pollen kan med lidt held overføres til en anden blomst af samme art.

Uden insekternes hjælp ville det være svært eller umuligt for mange planter at få transporteret pollen fra blomst til blomst og dermed få befrugtet blomsterne og producere frøene, der skal sikre næste generation.

Denne proces kaldes bestøvning, og for de vilde planter er det en vigtig ydelse, som insekterne og andre bestøvere står for. Det er det også for de afgrøder, der er afhængige af bestøvning for at sætte frø og frugter som for eksempel mange af de frugter, bær og nødder, vi spiser.

Færre levesteder for bestøverne

Men bestøverne er under pres, både i Danmark og resten af verden.

De seneste årtier har ændringer i vores landskab forårsaget tab af levesteder, som truer mange af vores bestøvende dyr. De er også presset af brug af pesticider og klimaændringer, som tilsammen er en farlig cocktail for bestøverne.

Mange af dem er truede, og nogle er allerede uddøde.

På Center for Makroøkologi, Evolution og Klima på Københavns Universitet arbejder vi med at forstå, hvordan bestøvere og vilde blomsterplanter påvirker hinanden, hvor afhængige de er af hinanden, samt hvad bestøvere og deres bestøvning af planter betyder for os mennesker.

Først lidt baggrund om vigtigheden af blomsterbestøvning.

LÆS OGSÅ: Forskere: Sådan kan du redde insekterne

Næsten alle blomster har brug for bestøvere

Ud af verdens cirka 350.000 arter af blomsterplanter er 85-90 procent afhængige af, at insekter og andre dyr tager del i deres formering ved at overføre pollen mellem blomsterne.

Det gælder især i troperne, hvor omkring 95 procent af alle planter er afhængige af bestøvere. På vores breddegrader skal ca. 60 procent af alle planter bestøves af dyr for at sætte frø. De resterende planter bruger oftest vinden til at flytte pollen fra blomst til blomst.

Bestøvere er også vigtige for produktionen af mange tropiske afgrøder som for eksempel kaffe, kakao og adskillige tropiske frugter, blandt andet kiwi og mange typer af meloner.

Men fra region til region kan der være stor forskel på, hvor vigtige bestøvere er for landbrugsproduktionen.

bier_bestøvning_afgrøder_blomster

Kaffeplanten Coffee arabica, der her besøges af honningbien Apis mellifera, er et eksempel på en tropisk afgrøde, der er delvist afhængig af bestøvning. Dens udbytte kan øges med op til 35 procent under optimale forhold for dens bestøvere, hvilket vi forsker i på Københavns Universitet. (Foto: Céline Moreaux).

I Danmark er bestøvning mindre vigtigt end i troperne, selv om vores frugttræer og bærplanter – såsom æbler, pære, og jordbær – yder bedre, hvis de får besøg af bestøvere. Andre afgrøder som for eksempel squash, agurk og til dels raps har også gavn af dyrebestøvning.

Blandt verdens 107 vigtigste afgrøder ville udbyttet af cirka hver tiende blive reduceret med mere end 90 procent, hvis der ikke var bestøvere, mens produktionen af over hver fjerde af afgrøderne ville blive reducerede med fald på 40-90 procent.

Endelig ville bestøvermangel føre til en mindre reduktion i udbytterne i omkring 45 procent af afgrøderne.

Mængden af mad afhænger kun lidt af bestøvere

Men produktionsmængden – altså vores samlede fødevareproduktion – er faktisk relativt lidt påvirket af bestøvere.

Det skyldes, at de mest essentielle planter for verdens fødevareproduktion er baseret på relativt få arter, og at de arter – for eksempel hvede, ris og majs – ikke behøver hjælp fra dyr, da de er vind- eller selvbestøvede.

Bestøvning er således kun ansvarlig for omkring 5-8 procent af verdens samlede plantefødevarer.

Det er derfor mere diversiteten af fødevarer, især luksusvarer som tropiske frugter, kaffe og kakao, der ville påvirkes af mangel på bestøvere.