Bekræftet: Dette er et af Jordens ældste tegn på liv
sten med lag

Den lagdelte sten på billedet har forskere nu undersøgt, og de konkluderer, at den er skabt af mikrobielle processer for knap 3,5 milliarder år siden. (Foto: Keyron Hickman-Lewis)

14 november 2022

I sten fundet i det vestlige Australien gemmer der sig et af de ældste tegn på liv. De lagdelte sten kaldes stromatolitter, og et studie konkluderer nu, at de vitterligt er skabt af levende mikroorganismer for 3,48 milliarder år siden.

Det skriver Live Science.

Sporene af liv i disse stromatolitter er gennem mange milliarder år blevet udvasket, hvilket har rejst spørgsmål om, hvorvidt de faktisk var skabt af levende organismer eller blot var skabt af andre geologiske fænomener.

Det er den tvivl, forskerne bag studiet nu går i rette med:

»Vi var i stand til at finde bestemte mikrostrukturer i særlige lag af disse sten, som er stærke beviser på en biologisk proces,« siger Keyron Hickman-Lewis, der er studiets hovedforsker og palæontolog ved det naturhistoriske museum i London til LiveScience.

Disse knap 3,5 milliarder år gamle fossiler placerer sig flot på listen over tidligste tegn på liv, men der er dog stadig en del op til stromatolitter fra grønlandske sten, der anslås at være 3,70 milliarder år gamle, og potentielt endnu ældre liv er fundet i Canada.

Studiet er bragt i det videnskabelige tidsskrift GeoScienceWold.

ldl