Banebrydende video: Orangutang laver medicin af blade

Se her, hvordan organgutangen Indy bruger blade som medicin. (Video: Youtube.com)

Kilde:
15 januar 2018

Hidtil har det været forbeholdt mennesker at lave medicin ud af naturens materialer.

Men nu viser filmede observationer fra et nyt studie, at orangutanger kan gøre os kunsten efter.

Det skriver Independent.co.

Hun-aben Indy, der lever i Borneo’s jungle, er en af de i alt syv aber, der har brugt blade fra planten Dracaena cantleyi som medicin mod muskelsmerter og betændelsestilstande.

I videoen kan du se, hvordan Indy tygger bladene fra træet for derefter at påføre dem på huden.

Planten bruges også af Borneo’s menneskelige befolkning som antiinflammatorisk middel mod muskelsmerter.

(Når fremmede stoffer, såsom bakterier og virus, kommer ind i kroppen, reagerer immunforsvaret ved at 'udsende' hvide blodlegemer og kemiske stoffer for at beskytte kroppen. Reaktionen kaldes inflammation, red.)

Forskerne bag observationerne og studiet, der er udgivet i Scientific Reports Journal, er meget begejstrede:

»For første gang nogensinde har vi bekræftet orangutangens evne til selvmedicinering,« siger Ivona Foitova, der er læge fra University of Veterinary and Pharmaceutical Science i Tjekkiet, til Independent.co.

Ivona Foitova og forskerholdet bag studiet har studeret vilde orangutanger i Borneo’s skove i 15 år.

Det er blevet til mere end 20.000 timers videomateriale, hvori forskerne kun har set 7 lignende tilfælde af adfærd som Indy’s.

»Vi tror, at hunaberne bruger planten til at lindre ømme muskler efter at have båret deres unger rundt i trækronerne,« siger Ivona Foitova til Independent.co.

ie