Babydinosauren Louie får endelig en 'familie'
Kilde:
10 maj 2017

En gruppe af forskere har endelig knækket koden bag et kendt fossil af en babydinosaur, som man fandt i Kina for 25 år siden.

Fossilet, der er på størrelse med et marsvin, har vist sig at være det første eksemplar af en fjerklædt og gigantisk fugleagtig dinosaur, der tilhører gruppen oviraptorosaurs - en gruppe af dinosaurer med fjer fra kridttiden, skriver bbc.com.

Babydinosauren blev fundet i en rede blandt andre endnu ikke udklækkede dinosauræg i Henan Kina. Dengang døbte man fossilet 'Baby Louie', og det har siden da haft status som et verdenskendt fossil i palæontologiske kredse, hvor man har kaldt det 'Beibeilong sinensis'hvilket kan oversættes til 'Kinesisk babydrage'.

Man har fundet lignende fossiler andre steder i Kina, Sydkorea, Mongoliet og Nordamerika, og det får forskerne til at fastslå, at den fjerklædte gigantfugl har været en udbredt art for ca. 100 millioner år siden.

»Den geografiske udbredelse og de mange fund af Macroelongatoolithus-æg viser, at de gigantiske oviraptorosaurere var en udbredt og muligvis ret normal art i den tidlige kridttid,« skriver forskerne, der kommer fra så forskellige steder som Henans Geologiske Museum i Kina, University of Alberta i Canada og University of Pavol Jozef Safarik i Slovakiet, i 'Nature', hvori deres forskningsresultat blev offentliggjort 9. maj 2017.

Professor i palæontologi og evolutionær biologi ved University of Edinburgh Dr Steve Brusatte fortæller i en kommentar til bbc.com, at fossilet giver os et unikt indblik i dinosaurernes bizarre verden.

»Det er vildt at forestille sig, at de her bittesmå fostre kan udvikle sig til et ton store fjerklædte dinosaurer, der har lignet mærkelige, gigantiske fugle med næb og fjer, men ingen tænder,« fortæller han til bbc.com.