Baby-tyrannosaurer var på størrelse med en stor cockerspaniel
De første fund af tand- og kæbe-fossiler indikerer, at fortids-uhyrernes unger skulle igennem noget vokseværk for at leve op til forældrenes ry.
tyrannosaurus rex unge dinosaur forælder

Tyrannosaurer var kæmpestore rovdyr, men deres unger startede ganske småt. (Illustration: Shutterstock)

De spiser begge kød og har et flot tandsæt, men en cockerspaniel er nok at foretrække som husgæst frem for en nyfødt tyrannosaur.

Men de to kan alligevel godt sammenlignes på størrelsen, indikerer et nyt studie.

Forskerne bag har taget udgangspunkt i en fossileret tand og kæbeknogle, de eneste rester af baby-tyrannosaurer, man hidtil har fundet.

Fossilerne er fundet i henholdsvis Montana i USA og Alberta i Canada.

tyrannosaur størrelse unger dinosaurer albertosaurus

Her ses den formodede størrelse på ungerne sammenlignet med en voksen Albertosaurus. (Illustration: Gregory Funston)

Vigtig viden om baby-tyrannosaurers træk

Begge fossiler stammer fra unge tyrannosaurer: Tanden er fra en unge på cirka 1 år, og kæben fra et næsten udklækket eksemplar.

Tanden og kæben stammer fra tyrannosaurerne, der hedder henholdsvis Albertosaurus og Daspletosaurus, som er mindre slægtninge til den kendte Tyrannosaurus rex.

Og da studiet ikke har haft andre rester fra baby-tyrannosaurer at sammenligne med, holder det i stedet fossilerne op mod viden om unger af andre krybdyr, både moderne og fortidige.

Især kæben giver ifølge studiet et indblik i de forandringer, der var sket i fostret, inden det forlod ægget.

tyrannosaur unge kæbe fossil dinosaur

Man kan lige skimte den buede hage for enden af kæbefossilet. (Foto: Gregory Funston)

Samlet peger fundene på, at nyfødte tyrannosaurer kun var cirka 91 centimeter lange, hvilket er et godt stykke fra de 12,2 meter, en voksen Daspletosaurus antages at have målt.

Spor af selve æggene har man ikke, og man har faktisk aldrig fundet eksemplarer af tyrannosaur-æg.

Men baseret på fossilernes størrelse anslås æggene af have været omkring 43 cm lange.

Kæbe-fossilet var meget nemt at identificere som en tyrannosaur slægtning, da det har en veludviklet ‘hage’ magen til voksnes.

Man var ellers slet ikke klar over, at den allerede var udviklet hos unge individer.

Derfor giver studiet gode ledetråde til, hvad forskere i fremtiden bør lede efter i jagten på rester af baby-tyrannosaurer.

Et godt eksempel på et studie af et første eksemplar

»Taget i betragtning, at studiet arbejder med de første eksempler på unge tyrannosaurer og derfor ikke har meget materiale at sammenligne med, er det rigtig godt udført,« vurderer Jesper Milán.

Han er museumsinspektør på Østsjællands Museum og påpeger især, at forskerne har været kreative ved at opstille noget at sammenligne fossilerne med:

»De har gjort et fantastisk arbejde med at samle info om unger af lignende arter, fra andre dinosaurer til moderne krybdyr, så deres vurdering af ungernes størrelse er ret solid.«

Det overrasker også Jesper Milán, at ungerne har udviklet så tydelige tyrannosaur-træk allerede indeni ægget.

Det gælder for eksempel hagen, men også, at tanden har en D-agtig form og savtakker, som man kender fra voksne tyrannosaurer.

tyrannosaurus rex t-rex tand fossil

En buet D-form (her spejlvendt) og små savtakker er typiske træk for tyrannosaur-tænder, som denne fra University of California (Foto: Wikimedia)

»Mange andre dinosaur-fostre er rigtig svære at se forskel på, så det her vil helt klart gøre søgen efter den her familie nemmere,« siger Jesper Milán.