Axolotl: Kender du superhelte-salamanderen, der kan genskabe sit eget ben?
Dansk professor kalder den for »verdensmester i regeneration«.

Den mexicanske axolotl-salamander ligner en Pokemon, og den har da også en nærmest overnaturlig evne til at genskabe mistede eller beskadigede lemmer som ben, arme eller gæller. (Foto: Shutterstock)

Tankeeksperiment.

Du har været i en trafikulykke, og dit ben skal efterfølgende amputeres. Resten af livet skal du bevæge dig rundt med protese. 7-9-13.

Med mindre du altså lige kunne læne dig tilbage og være sengeliggende i et par måneder, mens du udvikler et nyt ben med sener, muskler og knogler, det hele.

Det lyder vildt, nærmest superhelte-agtigt. Men det er lige præcis, hvad den mexicanske axolotl-salamander er i stand til.

»Den er verdensberømt, fordi den er så ekstrem i sin evne til at regenerere sine lemmer. Blandt hvirveldyr er det næsten uhørt, og der er den en klar verdensmester,« fortæller Tobias Wang, professor i zoofysiologi ved Aarhus Universitet, til Videnskab.dk.

LÆS OGSÅ: Top 10: Her er insekterne med de sejeste superkræfter

Regeneration er ikke unormalt

Regeneration blandt dyr er ikke fuldstændigt ukendt. Der er en håndfuld andre dyr, der har samme evner som vores lille mexicanske ven.

Den lille akvariefisk, zebrafisken, kan for eksempel også regenerere hale eller finner, hvis den kommer til skade.

Faktisk opdagede man allerede i 1740, at nogle dyr havde denne evne, da den schweiziske videnskabsmand Abraham Trembley lavede eksperimenter med ferskvandspolyppen Hydra. En gople, der i øvrigt kan leve for evigt, da den ikke ældes.

I et studie fra 2016 har amerikanske forskere påvist, at dyr med den specielle evne har vigtige sammenfald i deres såkaldte mikro-RNA - små molekyler, som regulerer, hvilke gener der kommer til udtryk.

LÆS OGSÅ: Her er dyret, som kan leve for evigt

Et helt liv i larvestadie

Vi mennesker har også til en vis udstrækning evnen til at reparere os selv, for eksempel vores knogler og hud, hvis vi kommer til skade, men axolotl-salamanderen er »uendeligt mange gange bedre end os,« påpeger Tobias Wang.

Det vilde ved axolotl-salamanderen er, som nævnt, at dens regenerationsevne er så god, at den uden problemer genskaber lemmer som arme, ben og gæller, men også kan genskabe skader på hjertet og hjernen, hvilket er atypisk for hvirveldyr.

»Nogle andre padder (axolotl-salamanderen er en såkaldt halepadde, red.) har også en imponerende evne til at regenerere, men axolotlen er blot meget bedre end alle andre,« fortæller Tobias Wang.

Axolotlens unikke evne skyldes nok en speciel evolutionsmekanisme, der kaldes for neoteni.

Det betyder, at den lever hele sit liv i et larvestadie og ikke undergår metamorfosen til voksenstadiet - derfor bliver den også kønsmoden i larvestadiet.

Mekanismen gør, at den har den nemmere ved at genstarte såkaldte embryologiske processer.

I fosterstadiet har de fleste dyr lettere ved at udvikle helt nye celler og lave celledelinger, foreslår Tobias Wang.