Astronomer kortlægger Mælkevejens ‘stamtræ’
mælkevejen stamtræ

Mælkevejen samt nogle af de galakser, som den har slugt gennem tiden. (Grafik: D. Kruijssen/Heidelberg University/CC BY 4.0)

16 november 2020

Alt i universet er i bevægelse. Selv de mægtige galakser. Og nøjagtig ligesom med planeter hænder det, at galakser kolliderer med hinanden.

Forskere regner eksempelvis med, at vores egen Mælkevej har opslugt flere mindre galakser gennem sin levetid

Og nu har et internationalt hold af forskere forsøgt at kortlægge, hvor mange galakser Mælkevejen sandsynligvis har samlet op på vejen og deres egenskaber.

Det skriver netmediet phys.org.

I det nye studie har forskerne brugt de såkaldte kuglehobe som nøglen til fortiden. Kulglehobe er en samling af op til flere millioner stjerner, og ifølge phys.org blev flere af stjernesamlingerne dannet i andre galakser end vores egen.

Ved at analysere kuglehobenes egenskaber og bevægelsesmønstre og bruge avancerede computersimulationer har forskerne regnet sig frem til, hvornår disse tidligere galakser stødte sammen med Mælkevejen. Forskerne har også anslået, hvor store de oprindelige galakser var, og hvad de bestod af.

Den viden har de brugt til at lave Mælkevejens stamtræ, eller måske mere præcist sammensmeltningshistorie, skriver phys.org.

To galakser i sammenstød. Om 4,5 milliarder år vil Mælkevejen kollidere med Andromeda-galaksen og blive absorberet, forudser forskere. (Billede: NASA)

I alt lader Mælkevejen til at have 20 mindre galakser på samvittigheden, som er blevet opslugt i tidens løb. Forskerne har identificeret fem af dem, som er med i stamtræet.

Den største af disse galakser, som forskerne har døbt ‘Kraken’, kolliderede med Mælkevejen for 11 milliarder år siden.

Dengang havde Mælkevejen fire gange mindre masse, end den har nu, og det vurderes, at sammenstødet radikalt ændrede, hvordan vores galakse så ud, skriver phys.org

Forskerne håber, at denne og den næste generation af teleskoper vil muliggøre, at de resterende galakser kan identificeres.

Resultaterne af deres forskning blev publiceret i tidsskriftet Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.