Astronomer finder kosmiske ‘motorveje’, som kan forkorte rejsetiden i Solsystemet

Et kort over ‘rummotorvejene’ langs hvilke, objekter kan rejse gennem Solsystemet langt hurtigere end tidligere antaget. (Billede: Todorovic et al./SciAdv)

17 december 2020

Astronomer har i et nyt studie kortlagt et netværk af usynlige strukturer af ‘rummotorveje’, baner skabt af samspillet mellem planeternes tyngdekraft, som objekter kan rejse langs, skriver ScienceAlert.

Langs disse baner kan objekter som asteroider og kometer rejse meget hurtigere gennem det interplanetare rum end normalt - i løbet af årtier, frem for de meget større tidsskalaer på op mod hundrede tusinder, eller endda millioner, af år, som det ellers kan tage.

I ét tilfælde nåede en komet fra Jupiter til Neptun (den fjerneste planet i Solsystemet) på under ti år, skriver ScienceAlert.

I fremtiden vil viden om disse strukturer måske kunne bruges til at effektivisere vores rumrejser.

Og nu bliver det lidt teknisk: Planeterne skaber gennem deres tyngdekraft, hvad astronomerne kalder mangfoldigheder, som er afgrænsningerne af, hvor tyngdemæssige interaktioner mødes, og tilsammen udgør disse mangfoldigheder et netværk af buestrukturer (kan ses i det øverste billede), som strækker sig fra Solsystemets indre til dets ydre.

Rum motorveje forkorte rejsetiden i Solsystemet

De tydeligste buestrukturer er forbundet med Jupiter, der som den største planet i Solsystemet har en enorm tyngdekraft. (Billede: Todorovic et al./SciAdv)

Tilstedeværelsen af nogle af disse mangfoldigheder er kendt i forvejen og har været brugt til at planlægge eksempelvis Voyager-sondernes baner, men det er første gang, at de kortlægges på tværs af Solsystemet.

For at finde disse skjulte strukturer kiggede forskerne på, hvordan særligt asteroider og kometer bevæger sig rundt i Solsystemet, skriver ScienceAlert.

Forskerne samlede data fra millioner af objekters kredsløb i Solsystemet, beregnede ved hjælp af simulationer, hvordan kredsløbene passede med de kendte mangfoldigheder, og kortlagde de syv største planeters påvirkning af kredsløbene.

Nogle af objekterne, som rejser via disse rummotorveje, risikerer at blive kastet i kollisionskurs med en planet, mens andre bliver slynget ud af kredsløb og i visse tilfælde ud af Solsystemet.

Studiet kan bidrage til vores forståelse af kometer og asteroiders bevægelser på tværs af Solsystemet, og den trussel, de udgør, mod Jorden.

Fremtidige rumrejser vil ifølge ScienceAlert også kunne gøre brug af den nye viden, men der mangler stadig yderligere forskning på området.

Studiet udkom i tidsskriftet Science Advances.