Astrofysikers rejsedagbog: Så vild var den totale solformørkelse set fra Chiles bjerge
Rejsens højdepunkt, den totale solformørkelse, skuffer ikke i dette fjerde og sidste afsnit af Tina Ibsens rejsedagbog.
Tina Ibsen rejsedagbog La Silla Observatoriet Chile Atacamaørkenen ESO total solformørkelse

Yes! Rejsens højdepunkt foreeviget! Den hvide halo omkring Solen ses tydeligt. Det er Solens yderste atmosfære, det, vi kalder koronaen. (Foto: Tina Ibsen)

Med søvn i øjnene og en hurtigt spist morgenmad i maven, sætter jeg mig ind i bussen foran hotellet i Copiapó.

Det er endelig blevet dagen, hvor turen går til La Silla Observatoriet, og jeg skal se mit livs første totale solformørkelse!

Det er denne begivenhed, som er hele grunden til, at sommerferien i år er gået til vinterkolde Chile.

Om La Silla observatoriet

La Silla befinder sig i udkanten af den Chilenske del af Atacamaørkenen, 600 km nord for Santiago, og i en højde på 2.400 meter.

Ligesom de andre observatorier i dette geografiske område, ligger La Silla langt fra kilder til lysforurening, og ligesom Paranalobservatoriet, hvor Very Large Telescope (VLT) har hjemme, er La Silla et af de steder på Jorden, hvor nattehimlen er mørkest.

La Silla har været et af ESO's hjemsteder siden 1960'erne. Her driver ESO to af de mest produktive teleskoper i Verden i 4-meterklassen.

Kilde: ESO

1.000 mennesker har fået adgang til at se solformørkelsen fra ESO’s ældste observatorieområde, La Silla.

Men selv om solformørkelsen først finder sted i eftermiddag, skal vi allerede være troppet op ved foden af bjerget klokken 8 – og der er et par timers køretur fra Copiapó til La Silla.

Jeg har aldrig oplevet en total solformørkelse før, kun delvise.

Jeg husker tydeligt solformørkelsen i 1999. Der gik jeg i 7.-klasse, og hele skolen var udenfor for at observere Solen gennem de særlige solformørkelsesbriller.

Og selvom jeg siden hen har set et par delvise solformørkelser, har jeg ladet mig fortælle, at en total solformørkelse er en helt anden oplevelse en de delvise.

La Silla er en gravplads for teleskoper

Lidt før klokken slår 8, når bussen til indgangen. Der holder allerede et par biler og busser i kø og venter på, at porten til parkeringspladsen åbnes.

Der går ikke lang tid før jeg sammen med mennesker fra hele kloden står i kø for at blive indregistreret og få udleveret solformørkelsesbriller, en drikkedunk og et adgangsarmbånd.

Turen fra parkeringspladsen til teleskopområdet foregår derefter i mindre busser, og det tager omkring en halv times tid, før vi når toppen.

LÆS OGSÅ: Nye kæmpeteleskoper får de gamle til at ligne dværge

Her ses noget af La Silla Observatoriet der består af en række mindre teleskoper. Det danske 1,54-meter teleskop har været i gang siden 1979, og bruges stadigvæk i dag. (Foto: Tina Ibsen)

Området omkring La Silla er ikke så goldt som ved Very Large Telescope (VLT), der også ligger i Atacamaørkenen, og på vej mod toppen ser jeg både en flok æsler og lamaer.

La Silla er det første observatorium, som blev bygget af ESO, dengang medlemslandene kunne tælles på en enkelt hånd.

De første teleskoper og bygninger blev konstrueret i 1960’erne, og på dette tidspunkt var det almindeligt, at alle medlemslandene byggede deres egne teleskoper.

Danmark blev en del af ESO i 1967 og kunne åbne det første danske teleskop på La Silla i 1979. Det var et teleskop med et spejl på 1,54 meter i diameter, og selvom en del af instrumenterne er skiftet ud af flere omgange, virker teleskopet stadigvæk i dag.

Mange af de små nationale teleskoper på La Silla fungerer ikke mere, og derfor er La Silla i dag hjemsted for 8 aktive og 13 inaktive teleskoper.

Dette betyder også, at La Silla har fået ry for at være en teleskopgravplads.

LÆS OGSÅ: Very Large Telescope fylder 15 år

Mindre teleskoper er glimrende exoplanet-jægere

Mindre teleskoper som dem, der findes på La Silla, kan ikke zoome så godt ind på himmelske objekter som de store teleskoper. De mindre er til gengæld rigtig gode til at finde exoplaneter via transitmetoden.

Når man leder efter exoplaneter med transitmetoden, observerer man lysstyrken fra en stjerne over længere tid.

Hvis lysstyrken bliver mindre, kan det skyldes, at der er en exoplanet, som står imellem stjernen og teleskopet – herved kan man indirekte observere exoplaneter.

Hvis lysdykket sker periodevis, kan man være ret sikker på at have fundet en exoplanet.

I 2017 gjorde det belgiske teleskop TRAPPIST, der har hjemsted på La Silla, en stor opdagelse. Astronomer havde undersøgt en lille, rød dværgstjerne og havde opdaget hele 7 exoplaneter, som kredsede omkring stjernen.

Hele tre af disse exoplaneter befandt sig i den beboelige zone omkring stjernen og kan derved muligvis have de rigtige betingelser for liv. Planetsystemet fik navnet TRAPPIST-1.