Alting slutter måske ikke, når Solen dør, ifølge håbefuldt studie
solvinde jordens undergang solsystemet videnskabelig dommedag

Når Solen engang om flere milliarder år puster sig op til en rød kæmpe, kommer det til at betyde rimelig forfærdelige forhold her på kloden. (Foto: Shutterstock)

23 juli 2021

Solen kaster varme, ladede partikler mod Jorden hele tiden.

Men heldigvis beskytter Jordens magnetfelt mod de farlige solvinde – indtil videre.

Et nyt studie tyder på, at solvindene i fremtiden vil blive kraftigere og kraftigere og til sidst udradere alt liv på kloden.

Det skriver LiveScience.

Forskerne har udregnet modeller for, hvordan stjerner med forskellig masse gennemlever en livscyklus – og dommedagsprofetien kommer med et lille, håbefuldt stjernelys.

Som vores sol aldres over de næste fem milliarder år, vil den gradvist løbe tør for hydrogen og puste sig op til en stor, rød kæmpe, skriver forskerne bag studiet ifølge LiveScience. Solen vil få en diameter, der er millioner af kilometer større end vores nuværende varme kugle i dag.

Så vil Mars og Venus formodentlig blive slugt.

Den røde kæmpes solvinde vil nu være så stærke, at Jordens magnetfelt bliver ubetydeligt. Planetens atmosfære vil så blæses ud i rummet sammen med resten af den smule beskyttelse, magnetfeltet gav.

Solens kerne vil ændre sig, trække sig sammen. Tyngdekræften vil skubbe de planeter, der ikke sluges af Solen, dobbelt så langt væk.

Til sidst vil Solen blive til en hvid dværg. Sådan en størrelse kaster ikke om sig med solvinde, og det får forskerne bag studiet til at tro på, at liv måske kan opstå påny omkring den type stjerner.

Måske findes det allerede nær de hvide dværge, vi kender til i dag.

Så, der er ikke noget, der ikke er så skidt, at det er godt for noget, kan man sige.

Dommedagsstudiet er udgivet i Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.