Aldrig set før: Spindelvæv så stærkt, at en fugl kan sidde på det
fugl sidder på edderkoppespind

Arty Schronce kunne observere hele den mærkværdige seance udspille sig gennem et vindue fra sit køkken i Atlanta, USA. (Foto: Arty Schronce)

18 november 2022

Fugleentusiasten Arty Schronce fra Atlanta blev for nylig mødt af et besynderligt syn, da han kiggede ud ad sit køkkenvindue. I et stort spindelvæv havde en kardinal (Cardinalis cardinalis) sat sig til rette og var i fuld sving med at æde edderkoppens forråd af fluer.

Han sendte billedet og beretningen til Andy Davis fra University of Georgia i USA, der er ekspert i såkaldte jorō-edderkopper (Trichonephila clavata), som var arten bag spindelvævet.

Han var lige så forbavset som Arty og besluttede sig for at skrive et studie, som for nylig blev publiceret i tidsskriftet Insects, om den besynderlige observation og jorō-edderkoppens voldsomt stærke spindelvæv.

Det skriver National Geographic.

Efter to minutters tid fløj fuglen væk, og til Arty Schronces store begejstring var spindelvævet intakt.

Joro-edderkopper er kendt for at spinde kæmpestore og meget stærke spindelvæv, men den her gang var det tilsyneladende så stærkt, at det kunne bære en fugls vægt. Det har ingen nogensinde indrapporteret før, forklarer Andy Davis til National Geographic.

Fire-fem måneder før han blev kontaktet af Arty Schronce, havde han tilfældigvis lavet en undersøgelse af, hvor stærk jorō-edderkoppens spind egentlig er.

Ved at lave nogle eksperimenter, hvor han trak i spindelvæv, indtil det knækkede, havde han regnet ud, hvor meget kraft det kunne holde til. Han kom frem til, at den kunne holde til op imod 69 gram. En kardinal vejer mellem 42 og 49 gram.

»Og så lagde jeg ligesom bare to og to sammen, og det gik op for mig, at jeg havde data, som egentlig viste den helt samme ting,« siger Andy Davis til National Geographic.

Det er både dokumenteret, at fugle er blevet fanget i spindelvæv eller har samlet spindelvæv til deres reder, men aldrig at en fugl har siddet i et spindelvæv og spist fluer.

joroedderkop sidder i sit spindelvæv