51 forskere får 99 millioner kroner til dristige eksperimenter

Årets Villum Experiment er nu blevet afgjort, og 51 forskere ud af 400 ansøgere har således fået midler til at udføre forskellige naturvidenskabelig og tekniske forskningseksperimenter. Tilsammen lyder beløbet i år på 98.663.650 kroner.

Det skriver Villum Fonden i en pressemeddelelse.

Blandt de vindende projekter kan man blandt andet finde et eksperiment, der handler om at lede efter molekylært bevis for, at vores uddøde istidsforfædre gik i dvale som overlevelsesstrategi.

Man kan også finde et projekt, der handler om at bruge mikrobølger i kombination med et særligt keramisk materiale til at fremstille brint billigt og bæredygtigt til grønt brændsel.

Eller et mere biologisk projekt, der handler om at undersøge, om svampe sover, og som skal belyse søvnens tidlige udvikling og funktion i mennesker og dyr.

»Villum Experiment er et eksperiment i sig selv. I programmet bestiller vi årligt fri forskningsfantasi og -eksperimenter for op mod 100 mio. kr. Med højrisikovillige midler og en anonym udvælgelsesproces ønsker vi at bidrage til, at vilde forskningsidéer og skæve vinkler på verden bliver testet. Ingen kan forudsige, hvor de næste store videnskabelige gennembrud opstår, og vi tror på perspektiverne i at slippe forskernes egen kreativitet fri,« siger Villum Fondens forskningsdirektør Thomas Bjørnholm ifølge pressemeddelelsen.