49 millioner år gammelt fossil af kvast bille viser sig at være ny billeslægt
fossil bille palæontologi ‘Attenborough’s Beauty’

Man har indtil for nylig anset ‘Attenborough’s Beauty’ som værende en del af billeslægten ‘træbukke’, men forskere mener nu, at de på baggrund af fossilets gode stand kan fastsætte den som værende en helt anden slægt. (Image credit: Denver Museum of Nature and Science).

16 august 2021

Et 49 millioner år gammelt fossil af en kvast bille har fået forskere til at konkludere, at der er tale om en uopdaget slægt af biller.

Billen er utroligt velbevaret - eller i hvert fald i god stand, hvis man ser bort fra, at billen inden fossilering af ukendte årsager er blevet kvast.

Det skriver Live Science.

Billen, der har fået navnet ‘Attenborough’s Beauty’ efter den britiske naturforsker Sir David Attenborough, blev fundet i 1995 i USA og blev dengang klassificeret som en såkaldt træbuk i Cerabycidae-familien.

Men palæontologerne bag studiet, der er udgivet i tidsskriftet Papers in Palaeontology, mener, at fossilet hører til en helt anden gruppe af biller, og det har netop kun været muligt for dem at konkludere, fordi fossilet er så usædvanligt velbevaret.

Billefossilets kropsform minder om træbukkens, men bagbenene er usædvanligt korte og tykke, hvilket fik hovedforfatteren bag studiet, Frank-Thorsten Krell, til at spekulere i, om den måske hører til en anden gruppe, nemlig de såkaldte bladbiller.

bille rekonstruktion fossil

Digital rekonstruktion af ‘Attenborough’s Beauty’. (Image credit: Denver Museum of Nature and Science)

I studiet beskrives billens store og kraftfulde bagben som hovedårsagen til, at den er en ny undergruppe af biller, der betegnes som frøbenede bladbiller (frog-legged leaf beetles).

Fossilet bliver beskrevet som havende »den bedst bevarede pigmentbaserede farve blandt fundne billefossiler.«