2020 set fra oven: NASA’s smukkeste satellitbilleder fra det forgangne år
I evig stilhed og mørke bevæger de utrættelige satellitter sig rundt om Jorden, mens de uafbrudt fotograferer livets gang på kloden. Videnskab.dk viser nogle af NASA's bedste billeder fra 2020.
NASA Landsat 8 satellit fotos 2020 set fra oven

Kold kontrast i Kasakhstan: I marts var isen på Balkhasjsøen så småt ved at bryde op. Til højre kan man se floden Ili sno sig gennem landskabet. Flodmundingen højere oppe i billedet er hjemsted for hundredevis af dyr og planter, inklusive adskillige truede dyrearter, og blev fredet i 2012. (Billede: NASA/Joshua Stevens)

2020 var et turbulent år, som udover udbredt politisk uro også var plaget af naturkatastrofer og en efterhånden alt for velkendt epidemi.

Men langt væk fra lockdown og skovbrande, i kredsløb om Jorden, har NASA’s mange satellitter ufortrødent fortsat deres gang, upåvirket.

Dog vidner nogle af billederne om, at både epidemien og katastroferne i 2020 efterlod spor, som kunne ses helt fra rummet. Billederne bør også været en påmindelse om de ekstreme vejrfænomener, der venter os i fremtiden, i takt med at klimaet forandres.

Men billederne viser også, at vores verden er et stort og stadigvæk smukt sted, katastrofer til trods.

De fleste af billederne er taget af NASA’s Landsat 8-satellit, som siden sin opsendelse 2013 har samlet videnskabelige data og samtidig taget et væld af ekstraordinære billeder, som har gjort os klogere på, hvordan verden ser ud oppefra.

Her er de bedste billeder af året, der gik - fra oven:

NASA Landsat 8 satellit fotos 2020 set fra oven

Efterårsfarver i Pennsylvania. Billedet er vinklet, da det teknisk set er satellitbilleder lagt oven på en virtuel terrænmodel for at fremhæve de karakteristiske rullende bakker. (Billede: NASA/Joshua Stevens)

NASA Landsat 8 satellit fotos 2020 set fra oven

Røgskyerne var synlige fra rummet, da skovbrande hærgede Australien fra 2019 til 2020. Særligt den sydøstlige del af landet var hårdt ramt. De ekstreme brande lagde omtrent 186.000 kvadratkilometer land øde. (Billede: NASA/Joshua Stevens)

NASA Landsat 8 satellit fotos 2020 set fra oven

USA blev også ramt af voldsomme skovbrande i 2020. Her ses et tæppe af røg dække næsten hele landets vestkyst. En uheldig blanding af rekordvarme temperaturer, tørke og stærk vind gjorde, at skovbrandene bredte sig med en hidtil uset intensitet. (Billede: NASA/Joshua Stevens)

NASA Landsat 8 satellit fotos 2020 set fra oven

Kina om natten: nattebilleder er brugbare for forskere, da mønstrene af lys viser, hvordan civilisationen langsomt, men sikkert breder sig. Men i januar 2020 lukkede dele af Kina ned som følge af COVID-19, inklusive al transport, og pludselig blev lysnetværket til isolerede lyspletter. (Billede: NASA Earth Observatory/Joshua Stevens)

NASA Landsat 8 satellit fotos 2020 set fra oven

I USA måtte de i august også døje med orkanen Laura, som her ses over østkysten på et sammensat billede, hvor infrarød data af orkanen er lagt oven på et almindeligt satellitbillede. Laura var blandt de ti stærkeste orkaner til nogensinde at ramme fastlandet i USA og forårsagede udbredt skade på trods af tidlige advarsler og hurtig handling fra myndighedernes side. (Billede: NASA/Joshua Stevens)

NASA Landsat 8 satellit fotos 2020 set fra oven

Også i Sydamerika gjorde 2020 sig bemærket på klimafronten. På falskfarvebilledet er floden Paraná fremhævet. På grund af længere tids tørke er den på sit laveste niveau i flere årtier. Billedet er taget over Argentina, hvor den lave vandstand har påvirket handlen op og ned ad floden, hvor der normalt fragtes tonsvis af korn, soja og andre varer. (Foto: NASA Earth Observatory/Laura Dauphin)

NASA Landsat 8 satellit fotos 2020 set fra oven

Billedet her er fra Hokkaido i Japan, hvor et enormt gittermønster dominerer landskabet. Hver linje i gitteret er faktisk en 180 meter bred ‘mur’ af skov, anlagt for at beskytte områdets afgrøder og landbrugsdyr fra de voldsomme storme, som rammer Hokkaido. (Foto: NASA Earth Observatory/Laura Dauphin)

Føler du dig inspireret til mere, kan du på NASA's hjemmeside se langt flere satellitbilleder ved blot at følge nogle af de fremhævede links.