174 forskere i opråb for klimaet: »Det er ikke blot vores ret, men pligt at opfordre til ikke-voldeligt oprør«
24 maj 2019

»Det er ikke blot vores ret, men pligt at opfordre til ikke-voldeligt oprør.«

Sådan skriver 174 forskere i et støttebrev til klimastrejker, der er bragt i Politiken.

»Vi betragter den voksende klimakrise som en eksistentiel trussel mod mennesker i Danmark og resten af verden, og vi kan ikke se stiltiende til, når danske politikere undlader øjeblikkelig og nødvendig handling for at forhindre den tiltagende krise,« skriver de endvidere.

LÆS OGSÅ: Skal vi kalde klimaforandringer for 'klimakrise'?

De 174 forskere giver i brevet deres støtte til den aktivstiske miljøbevægelse Extinction Rebellion, der opfordrer til strejke og et ikke-voldeligt oprør i kampen for klimaet.

»Videnskaben har talt,« skriver forskerne.

»Hvis ikke vi handler nu, er der reel risiko for at dømme vores børn og børnebørn til en global katastrofe af hidtil usete dimensioner. En katastrofe, som vi kan takke os selv for,« skriver de desuden.

Klimakrisen vil resultere i stigende havvandstand, hyppige oversvømmelser, værre uvejr, superhedebølger, tørker, en undergravelse af fødevaresikkerheden og vandforsyningen, der kan kan forårsage omfattende ressourcekonflikter, og en eksplosion i antallet af klimaflygtninge, advarer forskerne.

Derudover fremhæver forskerne, at vi lige nu gennemlever den sjette masseudryddelse af Jordens arter, den største i hele 65 millioner år.

»Dertil kommer en voldsom tilbagegang for mange af de arter og økosystemer, der er tilbage på planeten,« skriver de.

Underskriverne består af vidt forskellige fagdiscipliner.

Blandt underskriverne kan man blandt andre finde Eske Willerslev, professor i biologi ved Københavns Universitet, og Rasmus Willig, der er lektor i sociologi ved Roskilde Universitet, og som i de seneste 10 år har profileret sig med en række bøger om kritisk tænkning.

LÆS OGSÅ: CO2 i atmosfæren har nået sit højeste punkt i menneskets historie og i 3 millioner år