15.000 år gamle virusser fundet i tibetansk gletsjer
forskere iskerneboringer

Forskerne bag studiet med en af iskerneboringerne. (Foto: Lonnie Thompson, The Ohio State University)

22 juli 2021

Mikrobiologer har fundet 33 forskellige virusser fra den seneste istid, hvoraf hele 28 af virusserne tidligere har været ukendt indenfor forskningen. Fundet er resultatet af bare to boringer på den tibetanske gletsjer Guliya.

Det skriver Gizmodo.

Formodentlig har ingen af virusserne været målrettet dyr eller mennesker, men kom muligvis fra virusfamilier, der typisk inficerer bakterier, som levede på isen. Det har forskerne fundet frem til efter omstændige undersøgelser:

»Der er tale om virusser, der kunne trives i ekstreme miljøer,« siger medforfatter Matthew Sullivan, mikrobiolog ved Ohio State University, ifølge en pressemeddelelse.

»Disse virusser har gensignaturer, der hjælper dem med at inficere celler i kolde miljøer – helt surrealistiske genetiske signaturer for, hvordan det er muligt for en virus at overleve under så ekstreme forhold.«

Men heldigvis er virussen under alle omstændighederne ganske harmløs, når den først er kommet i forskernes hænder:

»Når vi arbejder med iskerne-boringerne, bliver virusserne med det samme 'dræbt' af den kemiske nukleinsyre-udtrækning (der bruges som led i forskningen, red.), så virusserne er ikke aktive,« siger Matthew Sullivan ifølge Gizmodo.

Med stor sandsynlighed findes der et væld af ukendte virusser og bakterier indlejret i gletsjere rundtomkring på kloden, som på grund af klimakrisen smelter ud af deres nedfronsne dvale:

»Sådan en nedsmeltning vil ikke bare føre til tabet af disse ældgamle, arkiverede mikrober og virusser, men også frigøre nogle af dem ud i miljøerne i fremtiden,« skriver forskerne i den nye videnskabelige artikel om fundet.

Virusserne findes dog i så små mængder, at omverdenen udgør en større risiko for dem, end de gør for vores verden, skriver Gizmodo. Der er med andre ord ringe grund til at frygte, at virusserne skaber verdensomspændende epidemier, når de smelter ud af gletsjerne.

Studiet af de mange virusser er udgivet i tidsskriftet Microbiome.