120.000 år gamle menneskefodspor vidner om et grønnere Saudi-Arabien
120 tusind år gamle menneske fodspor saudi arabien udtørret sø

Et af de i alt syv forstenede menneskefodspor, som blev fundet ved den udtørrede sø. Til højre ses en digital højdemodel af aftrykket. (Foto: Stewart et al, Science Advances 2020)

18 september 2020

De vide ørkener, som normalt forbindes med det Saudi-Arabiske indland, var engang frodige stepper dækket af floder og søer.

Dyr som flodheste, elefanter og bøfler besøgte disse vandsteder for at slukke tørsten, og det samme gjorde de stenaldermennesker, som boede i regionen dengang.

Det afslører 120.000 år gamle menneskefodspor, som et internationalt hold af forskere har fundet nær en udtørret sø, ifølge Science Alert.

»Fodspor er en unik form for fossile beviser, da de giver os et snapshot af et bestemt tidspunkt, som typisk repræsenterer få timer eller dage, en ‘opløsning’ vi normalt ikke får fra andre fund,« fortæller forsker Mathew Stewart fra Max Planck Institute of Chemical Ecology.

Det skriver Science Alert.

I alt fandt de hundredvis af fodspor omkring den udtørrede sø, hvoraf kun syv af dem tilhørte mennesker.

elefant kamel fodspor forstenede sø

Forstenede fodspor fra henholdsvis elefanter, til venstre, og kameler, til højre, blev også fundet ved den udtørrede sø. (Foto: Stewart et al., Science Advances 2020)

Da der ikke blev fundet nogle stenværktøjer ved stedet, konkluderer forskerne, at de forhistoriske mennesker kun kortvarigt besøgte søen, nok for at hente vand og måske jage de tilstedeværende dyr, skriver Science Alert.

Fodsporene blev fundet i 2017, efter de overliggende jordlag borteroderede.

Gennem en teknik kaldet optisk stimuleret luminescens, som virker ved at belyse kvartskorn i sandet og måle, hvor meget energi de afgiver, kunne forskerne datere fodsporene.

At fodsporene som sagt er cirka 120.000 år gamle betyder, at de stammer fra Eem-mellemistiden, som var en varmeperiode på 3.000-4.000 år mellem to sidste istider.

Udover fodsporene fandt man også 233 fossiler fra forskellige dyr, ved den udtørrede sø, skriver Science Alert.

Studiet vil blive offentliggjort i tidsskriftet Science Advances torsdag 24. September.