Vandstær med dykkerbriller
Der er ikke alle fugle, du skal kigge opad for at få øje på. Vandstæren kan nemlig dykke, når den leder efter føde på bunden af et vandløb.

Fugl eller fisk? Vandstæren kan både flyve, dykke og gå på bunden af vandet! (Foto: Lars Bøgh, Naturhistorisk Museum, Aarhus)

Evolutionen har gennem millioner af år ført til et væld af praktiske tilpasninger. En af de mere avancerede ses hos vandstæren, som er vintergæst i Danmark fra nord.

Den lever især af vårfluelarver og andre insekter, som den fanger på bunden af vandløb. Som en tilpasning til denne specielle fangst-strategi er vandstæren ekstra godt isoleret, idet den har dobbelt så mange dun som andre landlevende småfugle.

Vandstær - fugl med indbyggede dykkerbriller

Vandstæren dykker mod strømmen, og under dykkerturen, som kan vare et helt minut, bruges de korte vinger til at skabe neddrift, så fuglen bogstaveligt kan gå på bunden.

Og så er vandstæren udstyret med indbyggede dykkerbriller. Fuglen har et ekstra øjenlåg, en halvgennemsigtig blinkhinde (hvid på billedet), som beskytter øjet under jagten på føde i vandet.

Netop nu kan man se vandstæren ved flere rene og hurtigt strømmende vandløb.

Den er ikke til at tage fejl af, når den står på en sten midt i vandet og knikser og vipper med halen.