Svampene giver og tager
Efterårets fugtige og forholdsvist lune vejr fremmer svampenes vækst. Lige nu popper deres frugtlegemer op overalt.

Her ses svampen 'krystal-støvbold'. Det, vi kender som den spiselige del, er kun en lille del af svampen. Resten ligger gemt i jorden hele året. (Foto: Morten D.D. Hansen, Naturhistorisk Museum, Aarhus)

Mange tror, at svampe kun findes om efteråret, da det kun er frugtlegemet, vi ser. Det er ikke tilfældet.

Svampene findes året rundt overalt i naturen, hvor de er vigtige nedbrydere af planterester som blade, stængler og ved.

Svampesporer ligger gemt hele året

Frugtlegemet, der bærer svampens sporer og sikrer næste generation, udgør kun en lille del af svampen.

Resten ligger nede i jorden eller i dødt træ som tråde af svampeceller – kaldt hyfer. Hyferne gennemtrænger plantecellerne og nedbryder dem ved hjælp af enzymer.

Svampe og planter arbejder sammen

En anden af svampenes vigtige funktioner er at opsamle næringsstoffer i jorden og give dem til de planter, svampene indgår i symbiose med.

Omkring 80 procent af alle planter samarbejder med svampe, som til gengæld får sukkerstoffer fra planten.