Puppe-Snyltekølle: en makaber Alien-svamp
Godt nok er Puppe-Snyltekøllen ikke spiselig, men man ville nok heller ikke ønske sig at spise den, hvis den var. Den lille orange svamp minder en om de uhyggelige scener fra filmen 'Alien'.

Hvis man graver Puppe-Køllesvampen op med rod, vil man opdage, at den 'sidder fast' på en puppe af en sommerfugl. (Foto: Marianne Graversen, Naturhistorisk Museum, Aarhus)

Ikke alle svampe er spiselige, men derfor kan de godt være interessante alligevel.

Det gælder for eksempel for Puppe-Snyltekølle (Cordyceps militaris), der, som navnet antyder, snylter på nedgravede sommerfuglepupper.

Puppe-Snyltekølle ses som små, smukke, orange svampe, der stikker cirka fem centimeter op af skovbunden. Hvis man graver svampen op med rod, vil man opdage, at den 'sidder fast' på en puppe af en sommerfugl.

Strækker sine frugtlegemer mod himlen

Svampen er simpelthen vokset ud af puppens indhold, en sommerfuglelarve under forvandling.

Man kommer let til at tænke på de mest uhyggelige scener fra filmen Alien, når man ser, hvordan svampen efter at have gennemvævet sin vært, skyder ud og strækker sine frugtlegemer mod himlen.

Der kendes i dag til cirka 400 arter af snyltekøller, som inficerer forskellige insekter for eksempel cikader eller myrer.

Nogle arter kan påvirke adfærden hos de inficerede dyr, så de for eksempel søger op i toppen af træer eller buske, hvor svampens sporer får de bedst mulige spredningschancer.