Nu stiger guldsmedene op af vandet
Guldsmedens larver gennemgår ikke nogen puppefase. I stedet kommer de op på land for at forvandle sig til voksne guldsmede, og denne transformation kan du overvære i den danske natur netop nu.

Guldsmedelarvernes forvandling sker ved, at det uelastiske ydre hudlag løsner sig fra det underliggende væv, hvorefter huden sprækker over nakken. (Foto: Kent Olsen, Naturhistorisk Museum, Aarhus)

Ved søer kan man lige nu opleve et fascinerende element af guldsmedenes biologi. Hos mange arter er larverne nu fuldt udviklede og klar til at forlade vandet.

I modsætning til andre flyvende insekter gennemgår guldsmedens larver ikke nogen puppefase, men kommer i stedet op på land for at forvandle sig til voksne guldsmede.

Sten, siv og grene som siddeplads

Hvornår larverne forlader vandet afhænger af vejr og temperatur. De fleste arter forlader vandet tidligt om morgenen, mens større arter som Stor Kejserguldsmed (tv) og Brun Mosaikgulsmed (th) kommer op om natten.

Mange af larverne kravler flere meter op på land, før de finder en plads, hvor de kan sidde og afstøde deres udvendige skelet.

Oftest benyttes sten, siv eller grene, men også broer og bygninger kan anvendes som siddeplads.

Varer mellem en og tre timer

Forvandlingen sker ved, at det uelastiske ydre hudlag løsner sig fra det underliggende væv, hvorefter huden sprækker over nakken.

Larven presser hoved, bryst, ben og vinger bagud gennem åbningen og sætter sig typisk på den afskudte hud for at folde vinger og bagkrop ud.

Hele forvandlingen tager fra en time til tre – og så er de nye guldsmede klar til deres jomfruflyvning.