Larver med multifunktionel jetmotor
Selvom det er vinter kan du godt iagttage insekter. Guldsmede-larver befolker små vandhuller, hvor de bevæger sig rundt ved hjælp af en jet-agtig pumpe i endetarmen.

En guldsmedelarve i vand. (Foto: Morten D. D. Hansen. Naturhistorisk Museum, Aarhus.)

Selv om det er vinter, kan man stadig iagttage guldsmede. I et mindre vandhul er der næsten garanti for at fange deres larver. De ånder ved gæller og lever oftest skjult på bunden imellem planterne.

Kigger man nærmere på larver af de store guldsmede, vil man opdage, at de ikke har gæller udvendigt på kroppen. I stedet findes de som en række plader lige inden for den bageste åbning i endetarmen.

Larvernes vejrtrækning sker altså ved aktivt at pumpe vand ind og ud af den udvidede del af endetarmen. Holder man larven i vand, kan man se, at bagkroppen simpelthen fungerer som en blæsebælg.

Jetmotoren

De muskler, der styrer det langsomme flow af iltholdigt vand, kan dog også pludseligt presse vandet ud af tarmen og frembringe en jetstrøm, som skyder larven frem i fuld fart.

’Jetmotoren’ benyttes især ved undvigelse og flugt, og når larven selv jager bytte – eller bare vil lidt kvikt af sted.