Køllesværmere parrer sig på dag 1
Selvom køllesværmere, en dagflyvende natsommerfugl, parrer på livet løs er bestanden i stærk tilbagegang overalt i landet.

Når den jomfruelige køllesværmer kryber ud af puppen, skal næste generation sikres, og hunnen begynder straks at sende feromoner ud i luften. (Foto: Lars Bøgh, Naturhistorisk Museum, Aarhus)

Tørre, sandede – og uklippede – grøftekanter er lige nu et mylder af tidsler, blomstrende urter, højt græs og insekter.

På mange af de stive strå ser man ofte nogle besynderlige, gule hylstre.

Det er efterladte puppehylstre fra nyklækkede køllesværmere, bl.a. den seksplettede på billedet her.

Hanner lokkes til pupperne

Æggene lægges på bl.a. kællingetand og kløver i juni og juli. Larven overvintrer, og når den har ædt sig tyk og fed til næste forsommer, forpupper den sig højt på et strå i et karakteristisk, gult hylster.

Snart lokkes en han til, og parringen foregår derfor ofte allerede på puppehylstret.

Bestanden er i voldsom tilbagegang

Bestanden af seksplettet køllesværmer er i voldsom tilbagegang overalt i landet, for insektets relativt lange livscyklus kræver uberørte, overdrevslignende biotoper.

Med en mere nænsom vedligeholdelse af den vilde natur i grøftekanter og vejrabatter kan der nemt skabes nye levesteder for køllesværmeren.