Honningbiens død, gedehamsens brød
Den store gedehams er et udpræget rovdyr, som går på jagt i planterne efter insekter, den kan bruge til madpakken. Mynteplanter som jagtmarker og honningbier som madpakke er en af favoritkombinationerne.

Stor gedehams bygger gerne sit bo ud af tygget træ i hule træer eller fuglekasser. Så se dig godt for, før du stikker hånden derind! (Lars Bøgh, Naturhistorisk Museum)

Stor gedehams er giganten blandt Danmarks gedehamse. Dronningen kan blive op til fem centimeter lang, og gedehamsen er ikke til at overhøre, når den dukker op med sin karakteristiske, dybe summen.

Gedehamsen er et udpræget rovdyr, der tilsyneladende har udset sig mine mynteplanter som jagtmarker.

Når solen skinner, og de blomstrende mynter er fulde af insekter, dukker der flere gange i timen en stor gedehams op og snupper en af mine honningbier.

Gedehamsen bygger bo i træer eller fuglekasser

Inden bien fragtes hjem til boet, bliver den under højlydt gnasken rundbarberet til en transportvenlig madpakke.

Som de andre sociale gedehamse bygger stor gedehams et klassisk bo af tygget træ i hule træer eller fuglekasser.

Det sidste er årsagen til, at jeg nærmer mig fuglekasserne med ærefrygt, når de her om efteråret skal tømmes for fuglenes udtjente reder.