Glemsomme skovskader planter skov
Når skovskaderne glemmer, hvor de gemte deres forråd af agern, vokser der nye træer frem. Egens DNA afslører, hvor langt skovskaderne flyver for at gemme mad

Skovskader flyver gerne langt for at finde det perfekte gemmested for vinterforrådet. Det viser egenes DNA. (Foto: Morten D.D. Hansen)

Her i december er der stadig travlhed blandt skovskaderne. Forårets føde skal sikres, og fuglene hamstrer agern til den store guldmedalje.

Derfor kan man lige nu se skovskader flyve af sted med et agern i næbbet – foruden en håndfuld i strubeposen – på vej til det helt rigtige gemmested.

Indimellem sker det imidlertid, at en skovskade glemmer et forrådskammer – og så er der skabt grobund for nye egetræer.

Ved at DNA-teste alle egetræer i et veldefineret område kunne forskerne i en undersøgelse dokumentere, at alle små egetræer under et større egetræ stammede fra dette, mens træerne blot ganske få meter væk havde en mere blandet oprindelse.

Skovskaden spreder eg

I snit stammede kun 50 procent af de nye træer fra træer i området, mens resten kom andre steder fra. Og her spiller skovskaden en vigtig – omend ufrivillig – rolle.

Forskerne fandt desuden ud af, at nærmeste anden frøkilde stod mindst 600 meter væk fra undersøgelsesområdet. Altså måtte agern til de 'fremmede' egetræer være samlet ind der eller endnu længere væk.

Skovskaderne flyver altså gerne langt for at finde det perfekte gemmested.