Gæslinger er guf
Vinteren er ved at være fortid, men det er stadig ikke let for insekterne at finde føde. Men gæslingerne på piletræerne har åbnet pollen- og nektarbuffeten for naturens insekter.

Gæslingerne indeholder både nektar og pollen. Pollen er en vigtig proteinkilde for eksempelvis bien, når den skal fodre dens larver. (Foto: Morten D.D. Hansen, Naturhistorisk Museum)

I det tidlige forår er der ikke mange fødekilder til rådighed for insekterne.

En undtagelse er pileraklerne, kaldt gæslinger på grund af deres dunagtige udseende. Gæslingerne er som regel sprunget ud længe inden anemoner og de andre forårsbebudere, men på grund af det sammenpressede forår i år, bliver der ikke megen forskel.

Gæslinger indeholder pollen

Gæslingerne indeholder både nektar og pollen, men ikke på samme rakle, og da pilearterne er særbo findes hanblomster og hunblomster endda på separate træer.

For insekterne er gæslingerne guf, da pollen er en kraftig proteinkilde, som bierne bruger til fodring af deres larver. Nektaren leverer kulhydratbrændstof, bl.a. til de voksne insekters flugt. Raklerne kan også indvendigt huse bladhvepselarver, der lever af næringstransporten i raklen.