Fugle bruger naturens egne mølkugler
For at holde utøj fra de små unger i rederne har fugle fundet på en snedig metode, som gør det ud for mølkugler.

Her ses 10 blåmejseunger i reden med deres "mølkugler". (Foto: Lars Bøgh)

Fuglereder indeholder andet end fugleunger i denne tid.

I tusindvis af blodsugende parasitter som mider, lopper og andet utøj gør ungerne selskab. Derfor skal de bruge meget energi på at tune immunforsvaret – hvilket både reducerer deres huld og overlevelseschancer.

Det har mange fugle imidlertid fundet råd for. De henter friske, aromatiske urter som f.eks. lavendel, mynte og røllike hjem til reden.

Der kendes eksempler på fugle, som bruger blade fra hele 10 forskellige planter til formålet. I reden virker urterne som effektive mølkugler mod parasitterne.

Urter især effektive mod bakterier

Undersøgelser hos stære og blåmejser viser, at de aromatiske urter især bekæmper bakteriefloraen på ungerne. Det styrker deres immunforsvar og dermed deres tolerance over for blodsugende parasitter.

Spurvefugle, der i løbet af sæsonen genbruger reden til flere kuld, benytter sig derfor mere af urte-terapien end arter, der skifter redested og på den måde bliver fri for skadedyrene.