Firben på spid
Du har måske set insekter eller andre smådyr spiddet på torne, og undret dig over, hvordan de er havnet der. Få svaret her.

Er det ikke et firben, der sidder spiddet lige dér på en torn i slåenbusken – og dér en bille? Hvad foregår der?

Det er rødrygget tornskade, der har været på spil, og efterladt sine lidt makabre depoter på buskens torne. Det betyder, at der er rigelige mængder af føde som græshopper, biller, sommerfugle – og firben – som fuglen lever af.

På varme sommerdage, hvor der er mange insekter i luften og livlig aktivitet blandt andre byttedyr, hamstrer tornskaden nemlig føde. Når byttedyrene er dræbt, spidder fuglen de døde dyr på spidse torne rundt omkring i vegetationen. Så er der mad til dage, hvor føden er mere knap, fx dage, hvor det regner eller er koldt.

Rødrygget tornskades næb ligner et rovfuglenæb. Det er uhyre spidst og skarpt, og det får man bekræftet under håndtering af tornskader i forbindelse med for eksempel ringmærkning. Det gør afsindigt ondt, når fuglen bider sig fast i den tynde hud mellem fingrene.

Man forstår så, at rødrygget tornskade er i stand til at fange relativt store byttedyr. Ud over firben snupper den såmænd også af og til en padde eller mus.