Blåmuslinger er naturens nyttige filterpumpe
De smager godt, men de er også til stor nytte for naturen. Blåmuslinger fungerer nemlig som et enormt biologisk filter, der gør vandet klart, fordi de spiser alger og bakterier i vandet.

Blåmuslingen kan være uegnet at spise, hvis de er fra et område med giftige furealger eller tungmetaller. De kan faktisk bruges som indikator på forurening. (Foto: Dansk Skaldyrcenter)

Blåmuslinger fanger deres føde ved at pumpe store mængder madsuppe gennem kroppen. Ved hjælp af gællerne filtrerer de det spiselige fra – mængder af mikroskopiske planktonalger og bakterier, der findes i opløst i havvandet.

Forskere har påvist, at en stor blåmusling pumper og renser over 200 liter havvand i døgnet. Det er fast arbejde, for det kan ikke betale sig at lukke ned og starte op igen. En blåmusling bruger kun ca. 1% af sit stofskifte til at holde pumpen i gang og 20% til at holde si-apparatet funktionsdygtigt.

Muslinger gør vandet klart

I områder med mange muslinger fungerer de som et enormt biologisk filter og har således betydning for, om vandet er klart. Deres appetit på alger og bakterier i vandet forebygger desuden iltsvind.

Det er velkendt, at muslinger i visse områder eller i sæsoner med voldsomme mængder af fx giftige furealger ophober giftstoffer i sig og derfor bliver uegnede som føde. Blåmuslinger anvendes da også som forureningsindikator ved bestemmelse af havforurening med tungmetaller.