Blå anemoner svinger pisken over myrerne
Den blå anemone får myrer til at foretage arbejdet med frøspredning for sig. Dette 'noget-for-noget'-princip gavner begge parter og er en vidt udbredt samlivsform i naturen.

Den blå anemone får ved hjælp af fedtholdige vedhæng lokket myrer til og sætter derefter de små arbejdsomme kræ til at sprede frø for sig. (Foto: Bent Nielsen, Naturhistorisk Museum, Aarhus)

Allerede i det tidlige forår er de blå anemoners rodstængler fyldt med næring, og derfor når planten at skyde og blomstre, før træerne springer ud og lægger skovbunden i skygge.

Efter blomstring gælder det om at få frøene spredt væk fra moderplanten til nye områder, og det foregår på en helt speciel måde.

Den blå anemone er en af de planter, som får myrer til at gøre arbejdet med at sprede frøene. Fænomenet kaldes 'myrmekokori'.

Fedtet vedhæng lokker myrerne til

Planterne betaler naturligvis en pris for denne service.

På frøskallen udvikler de et fedtholdigt vedhæng, et såkaldt myrelegeme eller 'elaisom'. Det lokker myrerne til!

De bringer frøet med sig til tuen og fodrer deres larver med det nærende myrelegeme. Selve frøet efterlades uskadt som affald i en bunke i tuen eller udenfor.

Noget-for-noget-princippet gavner begge parter og er en vidt udbredt samlivsform i naturen.