Vulkaner på Venus
Vores varme naboplanet Venus har efter alt at dømme stadig vulkansk aktivitet. Det viser målinger lavet af ESA-sonden Venus Express.

Vulkanen Idunn Mons med farver, der angiver temperaturen (Billede: ESA/NASA/JPL)

Er der stadig vulkansk aktivitet på Venus? Svaret på det spørgsmål kan nu besvares med et forsigtigt 'ja' takket være observationer lavet af den europæiske sonde Venus Express.

Sonden, der har kredset om Venus siden april 2006, har lavet observationer i infrarødt lys (varmestråling), der kan trænge gennem det tætte lag af skyer, som altid indhyller planeten. Ud fra observationerne har forskerne fundet ni områder på planetens i forvejen meget varme overflade, der er lidt varmere end forventet ud fra teoretiske beregninger.

Selvom der stadig er usikkerheder, er forskerne forholdsvis sikre på, at de ni varme pletter på Venus er områder over underjordiske magmakamre. Altså områder hvor der stadig er vulkansk aktivitet.

Ifølge forskerne er de varme områder næsten ikke blevet påvirket af vejr og vind, hvilket peger på en alder på højest 2,5 millioner år - de fleste muligvis yngre end 250.000 år. Selvom det lyder af meget, så der det kort tid på geologisk tidsskala.

For at finde ud af hvilke materialer på overfladen, der udsender den ekstra varme, vil forskere lave laboratorieeksperimenter, hvor forskellige materialer varmes op til venusianske temperaturer (500-600 grader Celsius) og deres infrarøde udstråling måles. Ved at sammenligne med målingerne fra Venus Express vil forskerne kunne afgøre hvilke materialer, der findes på overfladen af Venus.

Hvorfor er Venus så anderledes?

Afsløringen af Venus' vulkanske aktivitet er en meget vigtig brik til puslespillet, der skal vise os, hvordan og hvorfor vores naboplanet har udviklet sig så radikalt anderledes end Jorden.

Det har længe været kendt, at der tidligere har været vulkaner i aktion på Venus, men at det stadig ulmer under planetens varme overflade giver os et nyt syn på den ugæstfri planet.

Antallet af kratere på Venus' overflade tyder på, at planetens overflade er blevet fornyet og forskerne er overbeviste om, at det er vulkansk aktivitet, der har været på spil. Indtil nu har det dog ikke været muligt at afgøre, om denne fornyelse er sket voldsomt og hurtigt eller mere langsomt og gradvist.

De nye observationer tyder mest på den sidstnævnte mulighed. Hvis denne tanke bliver bekræftet, så fortæller det os, at Venus' indre opbygning i højere grad må ligne Jordens end hvis fornyelsen af overfladen er sket hurtigt og voldsomt.

Lavet i samarbejde med Tycho Brahe Planetarium