Voldsom stjernedannelse tømmer en galakse
I galaksen NGC 253 er der så voldsom stjernedannelse, at det smider gas helt ud af galaksen.

Her ses galaksen NGC 253 i synligt lys (til venstre) sammen med ALMA observationerne (til højre). Kilde: ESO/ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/J. Emerson/VISTA

Stjerner bliver dannet fra store skyer af gas os støv, der ligger i galakser, men hvis stjernerne bliver dannet i en rasende fart, kan de nye stjerner tømme galaksen for gas, så der ikke er noget brændstof til næste generation af stjerner.

I NGC 253, også kendt som Billedhuggergalaksen, der ligger 11,5 millioner lysår fra Jorden, bliver der dannet nye stjerner i et meget højt tempo. De nye stjerner er meget varme og lyser meget kraftigt, og det kraftige lys blæser den gas, der omgiver den nye stjerne væk.

Fordi der er så mange nye stjerner, blæses gassen ikke kun et lille stykke væk, men helt ud af galaksen.

Opdagelse kan besvare stort astronomisk spørgsmål

Denne udstrømning af gas kan ikke ses med det blotte øje, da det er meget koldt og derfor ikke lyser. Derfor må man bruge teleskoper, der kan se det lys, vi mennesker ikke kan.

Netop sådan et teleskop er det nye ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), der er en samling af 66 antenner – designet til at observere koldt gas.

ALMA observerede, at en stor mængde kold og tæt gas strømmede ud fra galaksens centrum. Denne udstrømning var så stor, at stjernerne faktisk tømmer galaksen for den gas, som de selv brugte som brændstof, da de blev dannet.

Denne udstrømning kan svare på et af de store spørgsmål indenfor astronomi: Hvorfor findes der ikke nogen supertunge galakser i universet?

For hvis stjernerne, der bliver dannet i en galakse, smider brændstoffet til næste generation af stjerner ud, vil den gas, der bliver smidt ud ikke blive til stjerner i fremtiden, og galaksen bliver ikke større.

Disse opdagelser blev lavet med et udsnit af ALMAs fulde række af antenner – kun 16 antenner blev brugt.

Forskerne håber nu på, at observationer med alle 66 antenner kan fortælle dem endnu mere om hvordan gas og stjerner opfører sig i galaksen.