Verdens ældste spindelvæv
Engelske forskere har fundet rester af et 140 millioner år gammelt spindelvæv indkapslet i rav. Det er de ældste spor af væv fra en edderkop nogensinde, mener de.

Afbildning gennem mikroskop af 140 millioner år gammelt edderkoppespind fanget i rav. Vi ser fortsat antydninger af helt spindelvæv på billede A, højre del. Vi ser også en tråd med en række af klæbrige små dråber, markeret med pilen. På billede B ser vi en lang spiralformet tråd med flere dråber. (Foto: University of Oxford/Geological Society of London)

Det er lykkedes forskere at verificere, at tråde i rav-forekomster ved Sussex-kysten i det sydlige England faktisk er 140 millioner år gammelt spindelvæv fra edderkopper i tidlig Kridt, den periode mange forbinder med dinosaurerne.

Det var amatør-fossiljægere, som faldt over ravstykkerne, mens de ledte efter netop dinosaur-rester.

»Det rav spindelvævet er fundet i, er meget sjældent og blandt de ældste forekomster nogen sinde, som har sådanne rester inden i,« siger Martin Brasier, professor i palæontologi ved University of Oxford.

Undersøgelsen er publiceret i nyeste udgave af ‘Journal of the Geological Society'.

I slægt med moderne hjulspindere

Analyser af spindelvævet har fastslået, at det er spundet af edderkopper, som er i nær slægt med moderne hjulspindere, såsom korsedderkoppen, en relativt almindelig art også i Danmark.

»Disse edderkopper efterlader klæbrige dråber i deres net, med den hensigt at sætte bytte ud af spillet,« siger Brasier. På fotoet til højre kan man se nogle af disse dråber bevaret inde i ravet (ved pilen).

»Efter hvad vi kender til, er det spindelvæv, vi har opdaget, det ældste kendte for videnskaben,« fortsætter professoren i et pressemeddelelse fra Geological Society of London.

Foruden trådene af spindelvæv fandt forskerne frem til, at ravet indeholdt planterester, afføring fra insekter og eksempler på mikrober fra tidlig Kridt.

»Den gang for 140 millioner år siden, var der et meget varmere klima på jorden, og ganske store dinosaurer som Iguanodon og Allosaurus stortrivedes,« fortæller Brasier.

Gemt på havbunden

Det, som sandsynligvis skete den gang da spindelvæv, ekskrementer og planterester endte deres dage inde i ravklumpen, var, at de blev fanget i harpiks fra træer, som nok sivede ud efter brande.

Så har klumpen ligget i millioner af år på bunden af det, som senere blev et hav, helt til den så dagens lys som følge af erosion langs kystlinjen og at landskabet hævede sig.

Indtil videre er kun en lille del af det indkapslede spindelvæv undersøgt.

Derfor tror professor Brasier, at der kan være flere nye opdagelser i vente, ikke mindst eftersom billed-teknologien efterhånden er blevet så kraftfuld og avanceret.

»Det er rigtigt spændende at være palæontolog i vore dage, eftersom vi kan se ting i flere detaljer end nogen sinde før,« siger professoren.

I anledning af sommerferien genudsender vi en række historier fra dyrenes verden. Denne artikel blev første gang publiceret 10. november 2009.