Vagtel-foster vinder international videokonkurrence
Tværsnit af et ti dage gammelt vagtel-foster slog en zebrafisk og kræftcelle af pinden i prestigefyldt konkurrence, der hylder film optaget gennem lys-mikroskop.

I opløbet slog den både en zebrafisk og kræftcelle. Videoen af den lille hønsefugl er lavet af Dr. Gabriel G. Martins fra Instituto Gulbenkian de Ciencia i Portugal, der optog den fascinerende og nu prisbelønnede video af det mikroskopiske liv inde i et ti dage gammelt vagtel-foster.

Ifølge dommerne vandt Dr. Martins, fordi videoen viser en helt unik sekvens af virtuelle billeder, der nærmest skærer gennem fosteret og afslører yderst detaljerede billeder af en utrolig høj kvalitet. Se blot de flotte optagelser i videoen øverst i artiklen.

Bankende fiskehjerte og flot kræftcelle

Andenpladsen gik til Michael Weber fra Max Planck Institut for Molekylær Cellebiologi og genetik (MPI - CBG ) i Tyskland for en video, der viser et bankende hjerte i et to dage gammelt zebrafisk-foster. I videoen er det muligt at se blodceller, der kun er 250 mikrometer større end et menneskehår.

Nikon International Small World Competition hylder ‘photomicrographers’, der tager billeder gennem lys-mikroskoper inden for forskellige videnskabelige discipliner.

Filmene omfatter enhver film eller digital time-lapse fotografering optaget gennem mikroskop. Der er ingen krav til emnet, og enhver form for lys-mikroskopi-teknik er accepteret.

Tredjepladsen blev tildelt Dr. Lin Shao fra Howard Hughes Medical Institute, Janelia Farm Research Campus i USA for en flot video af en levende HeLa (kræft) celle. Takket være Dr. Shao er det for første gang nogensinde muligt i et 3D-billede at se de indre detaljer af mitokondrier i en levende celle.

Begge videoer kan ses nederst i artiklen.

Alle videoer bedømmes af et uafhængigt panel af eksperter på grundlag af originalitet, informative indhold, teknisk kunnen og visuel effekt.

Video: Nikon Small World In Motion Competion / Michael Weber