Unikt ravfund i Afrika
Et stort fund af fossile insekter og bakterier indkapslet i rav giver ny viden om Afrika for 95 millioner år siden. Se de sjældne fund her.

For første gang har forskere gjort et stort fund i Afrika af fossiler indkapslet i rav.

Blandt de 95 millioner år gamle fossiler som nu ser dagens lys, er der en parasithveps, flere andre insekter, svampe, planterester og bakterier.

Fundene af de flere hundrede ravklumper i Ethiopien giver nu et første kærkomment indblik i livet i en tropisk afrikansk regnskov på dinosaurernes tid.

Inden i ni af klumperne har forskerne afdækket 30 eksemplarer af leddyr, som tilhører 13 forskellige insekt- og edderkoppe-arter.

Rester af planter

Fossilerne er de ældste påviste indenfor deres grupper i Afrika, og omfatter eksemplarer af hvepse, edderkopper, biller, tidlige slægtninge til sommerfuglene, en primitiv myre og jordlus.

De sjældne fund

En sjælden stor forekomst af rav i Etiopien i Afrika, med indkapslede fossiler giver ny viden om økosystemer for 95 millioner år siden. (Foto: PNAS/ Matthias Svojtka)

Parasithveps indkapslet i rav, fra gruppen Trichogrammatidae. Kroppen er kun cirka trekvart millimeter. Alder: 95 millioner år. Fundet i Etiopien, Afrika. (Foto: PNAS/ Alexander R. Schmidt)

Her ser du en thrips, en frynsevinge, som er et insekt. Størrelsen er omkring én millimeter: (Foto: PNAS/ Matthias Svojtka)

Dette lille stykke af en bregne er mindre end en halv millimeter. Stjerneformen kan, ifølge forskerne, minde om den man ser på moderne bregner. (Foto: PNAS/ Alexander R. Schmidt)

Velbevaret eksemplar af en vingeløs myre, en hun. (Foto: PNAS/ Vincent Perrichot)

Curvularia-lignende bittesmå svampesporer, ikke meget større end omkring 0,1 millimeter. Optræder normalt i tropiske egne. (Foto: PNAS/ Alexander R. Schmidt)

Forskerne har også påvist rester af blomsterplanter og bregner i ravet, som blev fundet i sandsten ved landsbyen Alem Ketema i Debre Libanos, omkring 150 km nordvest for Addis Abeba.

Hidtil har man kun afdækket ganske få fossiler indkapslet i rav på den sydlige halvkugle.

»Betydningsfulde forekomster af rav fra Kridt er indtil nu primært blevet fundet i Nordamerika og Eurasien,« siger Paul Nascimbene fra American Museum of Natural History, i en pressemeddelelse.

De sjældne fund

Han er medforfatter på undersøgelsen, som blev ledet af Alexander R. Schmidt fra Georg-August-Universität Göttingen i Tyskland.

Mere viden om økosystemet

Fundene er beskrevet af et internationalt forskerteam på 20 personer i tidsskriftet 'Proceedings of the National Academy of Sciences'.

Nu håber Nascimbene og hans kolleger at få mere viden om denne type økosystem, som både insekter, planter og andre typer organismer delte med dinosaurerne.

De fleste af de 62 ravklumper, som indtil nu er blevet undersøgt, har en størrelse på 1-5 centimeter, men der findes også eksemplarer med en længde på 25 centimeter.