Udzungwa! Danske forskere udforsker unik, glemt regnskov
Gennem de seneste 35 år har danske forskere udforsket en af Afrikas glemte regnskove, Udzungwa. Deres ekspeditioner har ført til opdagelser af en række nye arter og kortlægning af stedets enestående biologiske mangfoldighed.

Omkranset af tør savanne rejser Eastern Arc-bjergene sig i hjertet af Tanzania.

Her findes en næsten uberørt, grøn verden: Regnskoven Udzungwa, som er hjemsted for en rigdom af dyr og planter, der beskrives som unik på verdensplan.

Igennem de seneste 35 år har forskere fra Statens Naturhistoriske Museum rejst hertil utallige gange. Deres udforskning af Udzungwa er netop blevet beskrevet i en ny bog og fotoudstilling på museet i København.

»Jeg var i Eastern Arc-bjergene for første gang i 1980, og jeg er kommet der lige siden. Det samme er en lang række af mine kollegaer fra museet. Gennem de seneste 35 år har museet gennemført ikke mindre end 61 videnskabelige ekspeditioner til området med 143 deltagere. Mange af undersøgelserne er foregået i Udzungwa og har haft til formål at forske i og dokumentere områdets helt unikke flora og fauna,« professor Nikolaj Scharff i en pressemeddelelse fra Statens Naturhistoriske Museum.

Du kan se et udpluk af billederne fra den nye bog og fotoudstillingen i galleriet herover.

Har fundet nye abearter

Ifølge Statens Naturhistoriske Museum var Udzungwa stort set ukendt for videnskaben, da museets forskere begyndte at udforske stedet.

Udforskningen har resulteret i opdagelsen af nye abe- og fuglearter, samt tusindvis af andre nye dyre- og plantearter, oplyser museet.

»Man skal til steder som Galapagos for at finde en lignende biologisk mangfoldighed, og der dukker konstant nye arter op, der overrasker med deres særlige kendetegn og fantastiske farver. Man bliver ganske enkelt forundret over, at naturen findes i så mange variationer,« siger udstillingschef Hanne Strager i pressemeddelelsen fra Statens Naturhistoriske Museum.

I 2014 satte forskere fra Statens Naturhistoriske Museum personlig rekord ved i alt at finde 142 nye arter rundt om i verden. Mange dyr og planter får imidlertid lov til at stå og samle støv på hylderne i museet i årevis, før det bliver opdaget, at der er tale om en ny art (læs hvorfor i artiklen Nye dyrearter bliver gemt væk på museer i årtier.)

Hvis du vil se flere billeder fra Udzungwa er udstillingen 'Udzungwa – regnskoven på bjerget' åben i perioden fra 11. september 2015 til 31. marts 2016. Du kan også se læse mere i den nye fotobog 'Udzungwa - Tales of Discovery in an East African Rainforest'.

Du kan også se denne korte film, som også er med på udstillingen. Den handler om Ruben, der er ex-jæger og nu hjælper forskerne med at finde nye arter i skoven.

RUBEN from Natural History Museum Denmark on Vimeo.

Videnskab.dk's julekalender