Tåge på nattehimlen ligner Saurons øje
Hubble Space Telescope har taget et flot billede af den planetariske tåge ESO 456-67, der leder tankerne hen på Saurons øje fra 'Ringenes Herre'-filmene.

Den planetariske tåge ESO 456-67. (Foto: ESA)

Når man kigger på dette billede, ledes tankerne måske hen på Saurons øje fra Ringenes Herre.

I virkeligheden er det en planetarisk tåge med navnet ESO 456-67. Planetariske tåger har, på trods af deres navn, ikke noget at gøre med planeter.

Denne uheldige navngivning skete for over 100 år siden, da astronomerne kiggede igennem teleskoper med en ringe kvalitet. Igennem disse teleskoper lignede tågerne nemlig planeter.

Centrum er en lille, tæt hvid dværg

En planetarisk tåge dannes, når en stjerne, der ligner Solen, næsten har forbrændt alt sit brændstof.

På et tidspunkt vil stjernen slynge materiale ud i rummet, og der dannes denne glødende skal af støv og gas. I centrum af planetariske tåger ligger stjerneresten som en lille, tæt hvid dværg.

Dette billede af ESO 456-67 er taget af Hubble Space Telescope, og man kan se de forskellige lag og gasarter i de forskellige farver.

Se flere forskningsfotos på Instagram, og her kan du læse mere om de farvestrålende ravfossiler med insekter fra Kridttiden, indlejret i gyldent harpiks, der størknede for 99 millioner år siden.