Syge søstjerner falder fra hinanden
Søstjerner ses især i de nordamerikanske farvande. Nu bukker de under for en mystisk sygdom, der simpelthen får deres kroppe til at gå fra hinanden.

Et massivt udbrud af en mystisk sygdom, der slår søstjerner ihjel, har efterladt forskerne forvirrede, da sygdommen rammer flere arter end før.

»Den kommer hurtigt, rammer hårdt og spreder sig meget,« siger Carolyn Friedmand fra University of Washington til ScienceMag.

Antallet af lokale arter er styrtdykket

Antallet af lokale arter på Amerikas øst- og vestkyst er allerede styrtdykket, og man frygter at nogle arter helt kan blive udryddet.

Gennem laboratorieeksperimenter og genetiske analyser forsøger forskerne at identificere synderen, så sygdommen kan bremses inden nogle arter udryddes.

Fordi søstjernen er et rovdyr, vil dens eventuelle forsvinden sandsynligvis påvirke biodiversiteten i de kommende år, da bestanden af søstjernes byttedyr vil ikke længere blive holdt nede.

Opblomstringen af bestanden vil enten medføre at byttedyrene trives, eller også vil den voksende bestand tiltrække et andet rovdyr fremfor søstjernen.