Supertungt sort hul fortærer en kæmpeplanet
For første gang nogensinde har astronomer opdaget et sort hul, der opsluger en mulig kæmpeplanet.

En illustration af den kæmpeplanet der opsluges af det supertunge sorte hul. (Kilde: ESA)

Sorte huller er svære at finde, men når de indfanger materiale fra omkringliggende stjerner eller planeter, lyser dette materiale op, og dette kan astronomerne observere.

Det supertunge sorte hul, der ligger i galaksen NGC 4845, 47 millioner lysår væk, har opslugt noget, astronomerne mener enten er en brun dværg eller en stor gasplanet.

Det sorte hul har ikke spist op

Det er første gang, astronomer har observeret noget mindre end en stjerne blive opslugt af et sort hul. Men det sorte hul har ikke 'spist op' - kun omkring 10 procent af objektets masse er blevet indfanget af det sorte hul, mens den tættere kerne nu kredser rundt om det sorte hul.

Læs også: Kæmpe gassky bliver 'spist' af sort hul

Det ses ofte at sorte huller indfanger materiale, der langsomt falder ind, mens det kredser om det sorte hul.

Omkring Mælkevejens centrale sorte hul kredser en gassky, der højst sandsynligt vil blive indfanget senere i 2013.