Stof fra ukrudt afhjælper hudkræft – og kan nu laves kunstigt
Hidtil er stoffet Ingenol blevet udvundet fra ukrudtsplanter, men nu er det lykkedes en forskergruppe at fremstille stoffet kunstigt i laboratorium. Interessen for Ingenol er stor, fordi stoffet har potentiale for kræftbehandling.

For meget sol kan føre til hudlidelsen aktinisk keratose, der kan være et forstadie til hudkræft. Et dansk firma har udviklet en creme, som indeholder stoffet Ingenol Mebutat, og som i løbet af få dage kan fjerne hudlidelsen. Billedet viser en solbrændt skulder. (Foto: Shutterstock )

For landmænd og haveejere er planten gaffel-vortemælk blot ukrudt, som hurtigst muligt skal fjernes fra marken.

Men i medicinalbranchen har gaffel-vortemælk længe været i søgelyset, fordi planten indeholder såkaldte Ingenol-stoffer – stoffer, som har vist lovende resultater i forhold til kræftbehandling.

Problemet er blot, at Gaffel-vortemælk kun indeholder meget lidt af de særlige stoffer, og det er dyrt og ineffektivt at udvinde dem fra planten. Men nu er det lykkedes en forskergruppe med dansk deltagelse at fremstille Ingenol ved at blande forskellige kemiske stoffer i et laboratorium.

»Ingenol har en meget kompliceret struktur, og derfor er det rigtig svært at fremstille kemisk. Mange kemikere havde nok slet ikke regnet med, at det var muligt at gøre det så effektivt, som vi har gjort i vores undersøgelse,« siger Lars Jørgensen, som er kemiker og post doc ved det amerikanske Scripps Research Institute.

Han er en af forskerne bag den nye undersøgelse, som netop er blevet publiceret i Express-udgaven af det videnskabelige tidsskrift Science.

Bruges til forstadier af hudkræft

Men hvad er det som gør stoffet Ingenol interessant? Ifølge Lars Jørgensen tyder alt på, at modificerende udgaver af Ingenol har potentiale til at blive brugt i behandlingen af hudkræft.

En modificeret udgave af Ingenol-stoffet (Ingenol mebutat) er allerede på markedet i form af en creme, som bruges til behandling af forstadier til hudkræft – såkaldt aktinisk keratose (se faktaboks under artiklen).

»Aktinisk keratose er en skade på huden, som kan opstå, hvis man er blevet udsat for rigtig meget sol. De her skader på huden kan udvikle sig til hudkræft, og derfor er vi selvfølgelig meget interesserede i at behandle dem,« siger Henrik Lorentzen, som er overlæge på Dermato-Venerologisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital.

Han har ikke været en del af den nye undersøgelse, men han har »rigtig gode erfaringer« med at bruge cremen, der indeholder Ingenol Mebutat i behandlingen af aktinisk keratose.

Læs også Giftige planter og dyr kan bruges i medicin

Dansk medicinalfirma bruger ukrudsplante

Ingenol er et stof, som findes naturligt i ukrudtsplanten gaffel-vortemælk (Euphorbia peplus).

En modificeret udgave af Ingenol, (Ingenol Mebutat) bliver i dag brugt til behandling af hudlidelsen aktinisk keratose, der kan være et forstadie til hudkræft.

Ingenol-behandlingen findes som en gel (en slags creme), der produceres under navnet Picato af det danske medicinalfirma LEO Pharma.

LEO Pharma er i dag afhængige af at udvinde Ingenol Mebutat fra gaffel-vortemælks-planten, men med den nye undersøgelse i hånden, håber firmaet i fremtiden at kunne producere stoffet syntetisk i deres laboratorier.

Kilder: Lars Jørgensen, Science

Cremen bliver fremstillet af det danske medicinalfirma LEO Pharma, men hidtil har firmaet været afhængige af at skaffe sig Ingenol-stoffer til deres creme fra planten Gaffel-vortemælk.

»Det stof, som puttes i cremen, bliver udvundet af planter, og det er både besværligt og omkostningstungt. Planten indeholder ikke ret meget af stoffet - for hver gang man har et kilo af planten, får man kun 1,1 milligram Ingenol Mebutat. Derfor har man været meget interesseret i at kunne fremstille stoffet i et laboratorium, så man ikke længere var afhængig dyrkning, høstudbytte og så videre,« siger Lars Jørgensen fra Scripps Research Institute.

At fremstille et stof som Ingenol i laboratoriet er dog langt fra en simpel opgave.

Sådan gjorde forskerne

Ingenol-molekylet er opbygget af grundstofferne kulstof, ilt og brint, men de tre stoffer sidder sammen i en meget kompliceret struktur. Hvis man bare blander de tre stoffer sammen i en skål, vil man altså ikke kunne skabe Ingenol.

»Energimæssigt vil de her stoffer hellere sætte sig sammen i en anden struktur end Ingenols struktur. Derfor er vi nødt til at gå en omvej, som tvinger molekylerne til at sætte sig sammen på den rigtige måde,« forklarer Lars Jørgensen.

Den omvej, som kemikerne har taget, går ud på at blande forskellige kemikalier – som indeholder de rette grundstoffer - og få dem til at reagere med hinanden.

På den måde har de undervejs i blandingsprocessen haft fremstillet helt andre stoffer end Ingenol i deres skåle og kolber. Men til sidst er det altså lykkedes at få mikset og oprenset kemikalierne på den helt rigtige måde, sådan at slutproduktet er Ingenol.