Stjernedannelse i stjernetåger afsløret
Ny model for stjernedannelse kan vise, hvor mange stjerner der dannes i en stjernetåge.

Her er pibetågen (venste) og molekyleskyen Rho Ophiuchi (højre) fremhævet på et billede af Mælkevejen. En ny model for stjernedannelse kan vise, hvor mange stjerner der dannes i en stjernetåge. (Kilde: ESO/S. Guisard; Column-density maps: J. Kainulainen, MPIA)

Ved at forstå stjerners dannelse, kan vi også forstå en række andre processer og objekter, for eksempel hvordan galakser oprindeligt blev dannet, og hvordan de sorte huller i centrum af tidlige galakser kunne opstå.

Stjerner og planetsystemer dannes, når enorme skyer af gas og støv kollapser, og en stjernetåge kan blive til mange stjerner.

Når materialet falder sammen, roterer det, hvilket omformer tågen til at rotere i en skive. Denne skive bliver senere til stjernen i midten og planetsystemet omkring. Dette er den simple forklaring på, hvordan stjerner og planeter dannes.

Observerer skyens spredning af lys

Når man ønsker at forstå processerne bag stjernedannelsen i detaljer, støder man hurtigt på et stort problem - der findes ingen data om, hvordan materialet fordeler sig i den skive, der senere bliver til stjernen og planeterne.

Dette er fordi, at hele dannelsesprocessen sker, mens stjernen stadigvæk er omgivet af gas og støv, der er uigennemsigtigt.

Forskere er dog kommet frem til en ny måde at beskrive stjernedannelse inde i stjernetåger. Det har de gjort ved at kigge på, hvordan støvet i skyen absorberer eller spreder lys.

Forskerne laver 3D-kort for 16 tåger

Når en stjernetåge ligger imellem os og en fjern stjerne, vil lyset fra den fjerne stjerne blive svagere.

Lyset vil blive mere svagt, hvis det skal rejse igennem et område i skyen, hvor materialet ligger tættere. Ved at bruge dette, kan forskerne lave et 3D-kort over en stjernetåge.

Sådanne 3D-kort har forskerne lavet for 16 af de stjernetåger, der ligger tættest på Jorden, og her har de mulighed for at bestemme, hvor mange stjerner, der er i gang med at blive dannet i skyen.