Springhalers besynderlige sexliv
Parringen hos springhaler er noget aparte - den fungerer ved, at hannen går og klatter med sin sæd, hvorefter hunnen skal manøvres henover klatterne, så hun optager den.

Springhaler springer tit, for de smager godt og står højt på mange insekters menukort. Og så har de en noget særegen parringsproces. (Foto: Morten D. D. Hansen, Naturhistorisk Museum, Aarhus)

Dette er ikke en græssende ko! Den har nemlig antenner, seks ben og en springgaffel under bugen.

På latin lyder den navnet Dicyrtomina saundersi, og den er en af Danmarks mere end 200 arter af springhaler – en slags primitive insekter, som er vildt almindelige lige nu.

Selv lever de af svampevæv og andet letfordøjeligt organisk stof, og de har i kraft af deres talrighed stor betydning for økosystemet.

Dirigerer hunnen i den rigtige retning

Parringen hos springhaler fungerer populært sagt ved, at hannen går og 'klatter' lidt med sin sæd, hvorefter han skal have manøvreret hunnen hen over klatterne, så hun optager sæden.

Hos nogle arter satser hannen bare på, at hunnen helt tilfældigt kigger forbi.

Hos andre hopper han op på hunnens antenner, hvor han klamrer sig fast, mens han som en anden jockey prøver at dirigere hende hen over sædklatterne.

Kan vi lære noget af det? Næppe.