Spiralgalakse ligner Mælkevejen
Et nyt astronomisk portræt viser spiralgalaksen NGC 6744, der ifølge astronomerne minder om vores egen galakse, Mælkevejen.

Mange af universets store stjernesystemer, galakserne, er kendetegnet ved et iøjnefaldende og ofte meget smukt spiralmønster.

Et godt eksempel på en sådan spiralgalakse er NGC 6744, der ligger i en afstand på ca. 30 millioner lysår i retning mod det sydlige stjernebillede Pavo (Påfuglen). Ifølge astronomerne minder NGC 6744 om vores egen galakse, Mælkevejen, og kan derfor give en idé om, hvordan Mælkevejen ville se ud set fra en anden galakse.

Stjerner fødes i de røde områder

Billedet her er en kombination af optagelser lavet gennem forskellige farvefiltre. På billedet ses mange gas- og støvskyer, der gløder med en rødlig farve. Det er områder, hvor nye stjerner fødes.

Den rødlige glød stammer fra brintgas, der lyser med en karakterisk rød farve, når den påvirkes af energirigt lys fra nyfødte stjerner.

Galaksebillede stammer fra Chile

Det smukke portræt af NGC 6744 er lavet med det astronomiske vidvinkelkamera Wide Field Imager (WFI).

Kameraet er monteret på det tyske 2,2 meter teleskop, der sammen med en lang række andre teleskoper står på bjerget Cerro La Silla i den knastørre Atacama-ørken i Chile. La Silla, der drives af det Europæiske Syd Observatorium (ESO), er et af de bedste steder i verden til at studere universet.