Sorte huller kom først
Det var de store, store huller, der kom først og galakserne bagefter. Det viser ny forskning baseret på radioobservationer.

Radiobillede af ung galakse med et supertungt sort hul. (Billede: NRAO/AUI/NSF)

I midten af mange af universets store stjernesystemer - galakserne - ligger et sort hul, der er millioner eller milliarder gange tungere end Solen.

Astronomerne har længe diskuteret om det var de sorte huller eller galakserne, der blev dannet først. Altså en diskussion i stil med ''hønen og ægget''. Nu tyder nye radioobservationer på, at det var ægget - altså de sorte huller - der kom først. Radioobservationerne er blevet gennemført med radioteleskoper i både USA og Europa.

Tidligere undersøgelser af nutidige galakser har vist, at der er et stort set konstant forhold mellem hvor tunge de sorte huller og de inderste dele af galakserne (de såkaldte buler) er. De nye radioobservationer af meget unge galakser viser imidlertid, at i det tidlige univers var de sorte huller betydeligt tungere i forhold til galaksernes buler, end det er tilfældet i dag. Det støtter tanken om, at hullerne blev dannet først og at bulerne fulgte efter.

Den store udfordring ligger nu i at finde ud af, hvordan de supertunge sorte huller og galaksernes buler påvirker hinandens vækst. Nye radioteleskoper, der i disse år bliver bygget, vil få stor betydning for dette arbejde. Det drejer sig bl.a. om det store ALMA-teleskop, der er under opbygning i Chile.

Lavet i samarbejde med Tycho Brahe Planetarium